Forum

Anlægning af blåbærbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Spedtsberg, 17. juni 2017 kl. 10.05

Vores forhave rummer rigtig mange rhododendron og i den forbindelse tænkte jeg, at det er et oplagt sted at anlægge bed til blåbær, tyttebær og tranebær.
Min oprindelige tanke var, at gave det øverste lag jord af, køre muld på og evt. spagnum eller andet surt. Derefter lægge fiberdug ud og dækbark øverst.
MEN nu tænker jeg at det måske er dumt med fiberdug, hvis den sure jord skal vedligeholdes.
Fiberdugen er egentlig kun for at undgå, at ukrudt finder vej op gennem dækbarken.
Er der nogle af jer, der har gode råd?
Mvh Eva

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2017 kl. 13.30

Hej Eva Spedtsberg

Jeg er helt enig i, at du skal undgå fiberdug / ukrudtsdug!

Nogen få plantearter kan gennemvokse selv 10 - 15 cm sand / muld / bark (eller hvad man nu lægger hen over dem). Det gælder senegræs, tidsler, gederams, agerpadderokke, følfod, forvildede peberrod, humle, pil og enkelte andre.
Det allermeste andet såkaldte ukrudt vil dø af at blive permanent dækket.

Derfor er arbejdet med at fjerne græstørv / plantedække og lægge ny muld ud måske overflødigt - medmindre du døjer med en eller flere af de førnævnte arter i forhaven. Skulle det være tilfældet kan du mindske problemet rigtig meget ved at dække jordoverfladen og ukrudtet med udfoldede papkasser inden du dynger såkaldt "førne" hen over hele arealet. Papkasserne vil formulde i løbet af 1 - 2 år og i den mellemliggende tid have gjort det vanskeligt for jordstængler og rodskud at komme op i lyset; og i takt med nedbrydningen vil der blive god passage for rødder fra de småplanter, du selv sætter ud på arealet.

De plantearter, du har lyst til at have i din forhave er ikke særligt næringskrævende - så det kan være en anden grund til at undgå at bytte jorden ud med muld.

Kan det ikke lade sig gøre bare at lægge 10 - 15 cm førne ovenpå (på grund af niveaukrav i forhold til ganglinier, belægning eller andet) kan du vælge at grave 10 - 15 cm væk og erstatte det med et 10 - 15 cm tykt lag af førne = en blanding af grannåle, skovbundsmuld (husk at spørge om lov til at tage større mængder med hjem), havekompost, nedfaldsblade, hækafklip, trækul og halvforbrændte kviste og grene fra Sankt Hansbål, barkflis og grønne plantedele fra planter, som ikke har gang i frøsætning.

Og da det er bedre at plante ud i september / oktober end det er her i juni måned, er der god tid til at "samle til huse" af de forskellige ting, der kan anvendes til jorddækning.

Ingen af de tre plantearter vil trives særlig godt med et afsluttende barkdække. De vil være årevis om at etablere sig med sideskud, sådan som de ellers hurtigt gør, hvor jordbunden helt naturligt mest dækkes af vissent løv, småkviste og en enkelt "vindfælde" (med mange meters mellemrum).
Hvis du vil se, hvor hurtigt det kan gå på naturens betingelser, kan du opsøge et skovareal hvor der har været brand. Efter ganske få år genetablerer blåbær og tyttebær sig med næsten tæppedannende grupper.

Undgå sphagnumprodukter - det er en knap ressource både i Danmark og andre steder i Europa, hvorfra det importeres. En højmose (med Sphagnummos) er ca 1000 år om at blive dannet - og kan blive tømt på mindre end en måned. Sker det forsvinder levesteder for masser af plantearter, insekter og (især mindre) dyr....

Før du går på planteindkøb kan du lige overveje, om der er vandrende skygge fra buske eller træer i forhaven - det trives især blåbær meget godt med!

Jeg håber, du kan bruge nogen af mine erfaringer - og jeg ønsker dig god fornøjelse med projektet.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Anlægning af blåbærbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Anlægning af blåbærbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider