Skrevet af: Jan Høst, 25. juni 2017 kl. 23.33
Hej
Jeg vil prøve at stiklingeformere forskellige rubus-arter (ikke hindbær). Men jeg er lidt i tvivl om hvor det er bedst at stille formeringskassen. Hvis jeg stiller den i solen bliver det måske alt for varmt og svært at holde fugtigt. Hvis jeg stiller den i min lidt fugtige kælder hvor temperaturen er 15-20 grader er der måske ikke nok lys.
Så jeg tænker på at stille det et sted udenfor, hvor der er mellem-skyggefuldt - men beskyttet - og overdækket med plast for at holde på fugten.
Nogle idéer?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. juni 2017 kl. 8.40
sæt dem udenfor i skygge
Skrevet af: Boi Jensen, 26. juni 2017 kl. 20.42
Hej Jan
Find en flamingokasse og find noget godt stiklingeformeringsmateriale - en blanding af varmebehandlet næsten omsat kompost, måske spagnum og groft grus, det er vigtigt at det er luft i materialet - og det skal være fugtigt, når du stikker stiklingene. Et par stykker ståltråd eller plast til at holde afstand mellem kassen og plastik oven over stiklingene. En hvid plastsæk kan du så sætte kassen i og luk den helt tæt - og så sættes det i skygge af f.eks. solbærbuske eller lignende, aldrig i fuld sol, hvor det vil blive for varmt.
Du kunne også låne en planteformeringsbog på biblioteket eller ønske dig en til fødselsdag eller jul. De sidste par stykker der er udgivet er det glimrende forklaret hvordan du gør.
Skrevet af: Jan Høst, 26. juni 2017 kl. 22.38
Jeg har lige fået "den store bog omplanteformering" Efter at have lånt den på biblioteket i en evighed. Den er ret god - men derfor kan jeg nu godt blive lidt usikker på detaljerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rubus – stiklingeformering