Forum

Indikatorplanter… øh ja?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juli 2017 kl. 15.08

Jeg har siddet og kikket på denne side om ukrudt som indikatorplanter:

www.haveabc.dk/20/ukrudt-som-indikatorplanter

Og jeg er sgi godt nok i tvivl om, hvad min have prøver at sige til mig. ;)

Jeg har nælder og gåsefod (nitratholdigt jord) samt Brunelle (våd jord), derudover har jeg jordrøg, agersnerle og agertidsel (kalkholdig jord) og endelig har jeg agergåseurt, agerstedmoder, hønsetarm og rødknæ (kalkmangel).

Det skal lige nævnes, at jeg har let sandjord og ligger i et område med en del små moser.

Med andre ord, jeg tvivler altså på, at man kan bruge sit ukrudt til at vurdere sin havejord's beskaffenhed. ;)

Har andre mon samme erfaring?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. juli 2017 kl. 17.06

Kan du bruge en ældgammel indikatorliste?
Jeg kan nok finde sådan en i min gamle "bibel". Den blev brugt inden det var så nemt at få taget jordprøver.
Jeg gider ikke lede, hvis det ikke har interesse :-)

Vh. HPP

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. juli 2017 kl. 17.15

Hej Ayoe
Har kigget i samme liste og har f.eks indikatorer for kvælstof, bredbladet vejbred og for kalkmangel, ærenpris.
Jeg kigger på trivslen af de enkelte planter. Ærenprisen, trives fint og breder sig. Vejbreden er under middelstørrelse.
I min oversættelse bliver det surt, men ikke så surt, at vejbred ikke kan gro og kvælstof nok til at den gør det.
Her er det lerjord.
Regner med at kalke lidt til vinter og blir vejbredden, større har det formodentlig været passende.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juli 2017 kl. 19.42

Hej @Hans

Jeg vil rigtig gerne se din gamle liste, fra tiden før jordprøverne kom til verden. Det er jo generationers iagttagelsesevne og viden der er akkumuleret i en sådan liste. ;)

Og @Vibeke

Mit problem er blot, at jeg synes de alle sammen ser ud til at stortrives - specielt agersnerlerne, nælderne, hønsetarm og rødknæ (ved ikke hvad skvadderkål mon kan indikere, men de stortrives også :( ). ;)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2017 kl. 19.43

Jeg ville ønske, at jeg kunne tolke på ukrudtet, men det er jeg bestemt ikke i stand til.
Vibeke har måske en mere pragmatisk og brugbar tilgang til metoden.

Tror det er brugbart i "vild natur", hvor ekstremerne findes, men i praksis vanskeligt på dyrket jord, hvor diverse gødningsmidler igennem generationer har "rørt rundt i gryden".

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. juli 2017 kl. 20.21

@ Ayoe.
Sådanne lister hørte med til det almindelige pensum i jordbundslære.
Min " Bibel" er Landbrugets Ordbog i 2 store bind, fjerde udgave fra 1951.
Det er en guldgrube af alt mellem himmel og jord om jordbrug fra gammel viden og erfaring.
Måske kan den eller lærebøger fra den tid lånes et eller andet sted.
Jeg har ikke lige stikordet så jeg lige kan slå det op, så det bliver ikke lige her og nu.
Vh. HPP

vh.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juli 2017 kl. 20.57

@Tom

Jeg tror du har helt ret i, at det muligvis betyder noget andet i haver end i den vilde natur. ;)

@Hans

Det er bare helt i orden - har tid til at vente.

Mvh. Ayoe

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. juli 2017 kl. 22.28

@Ayoe.
Her er hvad der står i den gamle bog om karakterplanter. Jeg har ikke den gamle lærebog om jordbundslære mere.
Der kommer 2 billeder. Måske skal du trække dem ud så de kan forstørres op.

Vh. HPP

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. juli 2017 kl. 22.29

Billede 2

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. juli 2017 kl. 8.18

Tror jeg vil prøve at lokke min fars 3 binds Havebrugsleksikon af nogenlunde samme årgang, ud af hans reol på Fyn, til mig her på Sjælland. Der må ganske givet være lignende guld.

Tak, Tilde

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 20. juli 2017 kl. 22.02

Ja, jeg siger også tak, @Hans! ;)

Nyt svar til emnet »Indikatorplanter… øh ja?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Indikatorplanter… øh ja?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider