Forum

Syrener (igen)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 13. august 2017 kl. 9.09

Hej
Jeg ved det godt der er mange emne om syrener herind og på net alle steder.. Så jeg beklager for ny syrener emne...
Vi har lige fået en kolonihaven hvor der er en syrener, som jeg vil MEGET gerne beholder.
Er der nogen herind ved hvilken syrener det her?! Samt hvis der er nogen dygtig en herind, som kan forklarer mig detaljer, HVORDAN jeg beskær den. Jeg har læst at man kan gør det her i august ca. 1/3 ell. 1/4 del.
Jeg elsker syrener men jeg vil helst ikke ødelægger den.
Jeg vedhæfter en del billede i kommentar, så I kan ser, type, højde.. osv.
På forhånd tak

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 13. august 2017 kl. 9.10

billede fra forskellige retning

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 13. august 2017 kl. 9.11

billede 2

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

billede 3

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

billede4

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

billede 5

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2017 kl. 12.00

Det ligner almindelig syren.
Den danner mange rodskud.
Hvis du vil have syrener som træer, skal rodskuddene hvert år fjernes.
Hvis du vil have syrener som buske, fjerner du de gamle dele og lader de nye få plads - det er det du har læst om 1/3 til 1/4.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 13. august 2017 kl. 13.33

Tak Lars
Heg har allerede savet af de gammel.
Men skal de skære tilbage helt ned i bund eller kun og 1/3 1/4 dele?
Oghvad er "almindelig" syren? Jeg kender dem kun på officielt navn 😜

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. august 2017 kl. 9.06

almindelig syren = syringa vulgaris

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. august 2017 kl. 11.53

1/3 til 1/4 betyder, at man skærer 20-30% af stammerne (de ældste grene) væk helt ved jorden (eller så langt ned, man nu kan komme til).

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. august 2017 kl. 18.50

Jeg har med held forynget en "ædelsyren" dvs en podet, der helt forvokset. Den kom ned i 15 cms højde, men det var også mere: "kan den gengro- er det fint, hvis ikke- er det også fint!" Den blev savet ned i tidlige forår- dvs før løvspring. Den er kommet fint igen. (Tror det er en mørklilla "Andenken an Ludwig Späth" )

Med gamle "vilde syrener" kan man save de tykkeste grene i bund, hvis man ellers kan komme til! Ellers i knæhøjde. De skal nok komme igen, men medmindre man vinterbeskærer- vil de muligvis ikke blomstre året efter.
De vilde kan man save i så tosset man vil, de skal nok komme igen. Måske vil de ikke blomstre næste år, men så gror de som pokker.

Mvh
Tine- hvis *anden* ædelsyren står for tur i vinter... :-)

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 16. august 2017 kl. 19.04

Hej Lars
tak for din pænt forklaring :) Altså jo jeg ved hvad er en 1/3 ell. 1/4 dele, men jeg tænkt på mere som af det hele, eller hver grene :) :) :)

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 16. august 2017 kl. 19.22

Hej Tine
tak for dit svar.
Navnet som du siger Ludvich Späth, (som jeg kender fra barndom) kender jeg godt.
Nu har jeg klippet i hvert fald de gammel stor grene tilbage, dog ikke helt ned (ca 50cm)
Men nu må jeg ser hvad der sker, for den haven var jo ikke passet i meeegeeet lang tid.
For ud fra det jeg har renset væk fra brombær (ca. 150m2 af 400) så kan jeg ser at der er mange af de små grene alle veje, men jeg kan kun ser to hoved grene fra stammen...
Men jeg tager billeder og så må I SØDE eksperter vurdere om den er rigtig eller forkert :P
BH

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 16. august 2017 kl. 23.23

@Gabrielle

De små grene er sandsynligvis det man kalder vildskud, fra rødderne. De skal fjernes hele tiden, eftersom de (hvis det er en podet syren) sandsynligvis har en anden farve end blomsterne på hovedstammen. ;)

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. august 2017 kl. 20.29

Hej.

Hvis du vil vide mere om syrener i al almindelighed vil jeg foreslå dig at gå på biblioteket og låne bogen syrener fra forlaget , turbine forlaget Århus.De har udgivet den bedste bog om emnet og her kan du bl.a se billeder af de forskellige syrener , der dyrkes i Danmark og du kan bl.a få opskrifter hvor syrener indgår .....Den kan jeg anbefale dig at læse. Der står også noget om formering og beskæring.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Toth, 18. august 2017 kl. 8.17

tusind tak for jeres indsats.
ang bøger. Jeg har kigget på den hjemmeside, som er MEGET spændende :P :) Jeg kan ser der er også mange andre nytte bøger derind
tak skal I have
BH.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. august 2017 kl. 17.15

Turbine forlaget har lige haft udsalg af nogle af sine bøger via plusbog og her blev havebøger der normal kostede kr 300,- solgt for 30-- inkl porto. Det lykkedes mig at finde 9 gode. bøger .Jeg sparede ca. 3000,- kr.

Nyt svar til emnet »Syrener (igen)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Syrener (igen)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider