Forum

Valnød, podning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: R. Wehner Rasmussen, 17. august 2017 kl. 21.12

Jeg købte her i foråret et par podede valnødder. Nu hvor jeg har gået og kigget på dem nogle måneder er der et spørgsmål jeg bliver ved at stille mig selv, er podningen lavet på bedste måde? grenen er sat på siden af stammen, som så er skåret over umiddelbart over podestedet. Deraf følger at der er et sår der hvor stammen er skåret over. Er det holdbart i længden? Eller er det sådan man gør?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. august 2017 kl. 12.59

Podestedet sidder nede ved jorden. Det afklippede er toppen af podekvisten, som har skudt fra den øverste knop. Støt den nye gren med en pind, så den ikke tager skade de første par år. Såret plejer træet selv at hele, men hold øje med evt råd.
Det er helt normal podning.
Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Wehner Rasmussen, 18. august 2017 kl. 13.06

Hej Anne Marie

Tak for svar.
Må jeg spørge, hvorfor klipper man toppen af podekvisten, hvis det netop giver risiko for råd?
Er der noget man kan gøre for at mindske risikoen for råd?

Rikke

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. august 2017 kl. 14.57

Fordi toppen kan være for umoden til ville gro videre efter sammenvoksningen. Er podekvisten for lang, vil den tørre ud og falde af.
Og for at udnytte alle de podekviste man har til rådighed, da et til to knopper er nok til et nyt træ.
Prøv at søge på podning her på siden.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Valnød, podning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Valnød, podning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider