Forum

Mirabeller og kræger mm. Frøformering?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2017 kl. 19.39

Jeg så her for en uge siden, da jeg og kattene gik tur på en stubmark, nogle meget røde frugter i et hegn. Jeg tror, det er en art mirabeller, der voksede også nogen ret kedelige kræger (små).
Men de røde var ikke modne.
Senere kom jeg til at gå ind på grunden bagved- og der voksede de mest vidunderlige forskellige krydsninger, som jeg også har taget nogle af. (Jeg TØR ikke spørge ejeren, da han er et meget ubehageligt menneske- og vi gik kun et par meter ind i et krat- det undskylder det ikke! Men han er ikke til at tale med- og det er et krat).

Nu ved jeg jo-at de der sten/frø ikke vil være sortsstabile. Da de er krydsninger.

Men kan de modnes efter de er plukket? Eller skal jeg droppe det?

Jeg kan kun gå på den afhøstede mark nu, og kattene går med- og de er mere lydige end de fleste hunde.(!) De kommer, når jeg kalder.
Ligeom lidt henter de rundballerne og pløjer, så kan vi ikke gå tur der.

Men kan man så/eftermodne umodne frugter?

Men skal frugterne være modne? Kan de eftermodnes?

De skal en tur i fryseren- så de kan sås om et par måneder.

Mvh
Tine

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2017 kl. 19.46

Jeg har ikke taget flere frugter end, jeg kunne have i min t-shirt foran, som i "et par handsker/en hat".

Min nabo kom derimod med en pose blommer, som han påstod var "moreller"- og jeg så på dem: "Det er blommer". De smager nu udmærket, men er ikke modne. Den mest modne åd jeg.

Mvh
Tine- der aldrig husker en pose... Jeg går jo tur med kattene ikke...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2017 kl. 20.38

Jeg er lige gået en tur mere, og har opsamlet nedfaldsfrugt. Men de flotte røde- er hårde alligevel.

Min nabo havde til den årlige grisefest (helstegt grill svin- namme nam!) hørt mig snakke om mirabelleformeringen, og han sagde så- at han havde nogle gule og blårøde. Men da han kom med posen, og jeg sagde blommer(!), kunne han jo godt se det. :-) Det ER blommer (Victoria tror jeg)

Men han har stadig to hegn af blommer/mirabel, der skal saves ned til hæk...

Mvh
Tine

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. august 2017 kl. 20.54

Du kan godt samle medfaldne frugt op og lægge dem i en spand eller pose, så de rådner og bliver snasket. Så skyller du alt frugtkødet væk og lader kernerne ligge ude og få frost. Så kan de såes til foråret. Men der kommer alt muligt ud af frøformeringen. Ved rodskud eller podning får du planter magen til moderplanten.
Held og lykke
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Mirabeller og kræger mm. Frøformering?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mirabeller og kræger mm. Frøformering?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider