Forum

Klatrerose

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2017 kl. 18.37

Jeg har en meget kedelig rødgran, der har vokset i skyggen af naboens ask og ahorn, der nu er savet ned. Med rødgranen er kedelig.

Jeg overvejer så "Lykkefund"- fordi, den har jeg hørt om. Men jeg vil egentlig gerne have en rose, der dufter- og gror som bare pokker.

Andre bud?

Mvh
Tine

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 3. september 2017 kl. 20.54

Lykkefund dufter og gror som bare pokker. Et godt valg. Jeg har selv 4 stk af dem. Den største fylder toppen af et valnødde træ og er over 15 m oppe. Det har godt nok også taget over 15 år.

Et andet forslag er Brenda Colvin, der har samme egenskaber mht. grokraft, kraftig duft og er skyggetolerant. Min får dog rigelig solskinstimer. Det har den det godt med. Den er oppe i 20 meter i et sølv pile træ.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. september 2017 kl. 18.50

Tak for svaret!
Jeg vil plante "Lykkefund", så den står syd og østvendt, der er ikke mere skygge fra naboens "træer" (selvom asken forsørger at gengro sig).

Den anden vil jeg også se på, jeg har et højt gammelt æbletræ, der kan egne sig, som "stativ" for en klatrerose- og så slipper jeg så rart for at fælde det. :-)

Mvh
Tine- pt har jeg en "New Dawn, der gror op i en "koreagran"- på to år er tre meter ikke så ringe.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 6. september 2017 kl. 11.52

De 2 beskrevne kraftigt voksende roser er købt hos Lykkes Planteskole. Her anvendes (dengang i hvert fald)en vildrose til okulering med virkelig vildskab.
De andre Lykkefund er købt flere andre steder og har ikke den samme grokraft. Det synes som om, at roser i overvejende grad er tillempet købere med mindre haver og vildrose sort til okulering er valgt af større producenter efter denne kundegruppe.
Vi ved som kunder ikke noget om rosers grokraft, som vi ved om f.eks. æbletræer, der har været et stort arbejde for at angive stammen, der er podet på en betegnelse for, hvordan træet kan forventes at blive på sigt.

Nyt svar til emnet »Klatrerose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klatrerose

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider