Forum

Kvalitet af spagnum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 30. marts 2005 kl. 12.53

Hej

Er der nogen, der kan give mig en fornuftig forklaring på, hvorfor spagnum i plantesække er så mange gange billigere end spagnum i fx 100 liter emballage?

Er der noget i vejen for at bruge spagnum fra plantesække, hvis man fx ønsker at gøre havejorden lettere/luftigere.

Selv har jeg svært ved at se, at der skulle være en væsentlig forskel i kvaliteten.

vh Søren

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 10. april 2005 kl. 1.29

Hi Søren.

hvis du vil gøre din havejord lettere og
mere luftig skal du ikke bruge spagnum,
det gør den tung og sur spagnum er godt for surgrunds planter.

Tilfør din havejord noget groft sand,hvis
den er tung og lerholdig,men hvis jeg var
i dit sted ville jeg sende en jordprøve
ind til analyse.

Vi bor i Scotland,kan du ikke fortæle mig
hvordan vi får det til at holde op med regne så meget,men ellers er vi glade for
at bo her nær Campbeltown.

Hilsen Hans.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 14.14

Hej Søren
Enig med Hans, du skal slet ikke bruge spagnum, for det er alt for dyrt og det dur slet ikke til formålet.

Spagnum er bare gammmelt mos!

Brug i stedet dybstrøelse fra heste, får eller kreaturer – eller allerbedst champignonmuld – købt i mindst en trailerfuld ad gangen, for i sække – kommer det til at koste kassen, hvis det er til en hel have.

Champignonkompost er halm, kalk, hestegødning fra rideskoler, hønsemøg – og hvad de ellers kan få fat i på produktionsstederne, men der er masser af halm i – og det er det, der dur. Champignonpomposten er varmebehandlet, og derfor får du ingen skadelige ting med, når du får fat i det.

Nyt svar til emnet »Kvalitet af spagnum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kvalitet af spagnum

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider