Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 6. september 2017 kl. 17.49
Hej
Håber der er nogen der kan gi et -eller fl- gode råd ang. dyrkning.
Jeg er så heldig at kunne tage nedenstående frø fra nedenstående blomst-lilje?? Er der nogen der kender blomsten og evt gi nogle gode dyrkningsråd? Der er mange planter samme sted og det ser ud til det udenlukkende er sand de gror i. Men ønsker selv at dyrke i Potter evt m jord tilført??
Desuden ønskes gode råd ang nerie stiklinger. Det er tidligere lykkes mig at få stiklinger til at gro, men ikk de sidste år Jeg har nu flere stiklinger m fod. Forslag??
Til sidst et billed af busk m blå blomster. Navn på busk og evt dyrknings vejledning på stiklinger?
Vh benedikte
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 6. september 2017 kl. 17.51
Endnu et billed
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 6. september 2017 kl. 17.52
Sidste billed af busk m blå blomster
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 6. september 2017 kl. 17.56
Prøver igen m billed af hvid blomst. Håber ikk billed igen kommer 'på hovedet'😝
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. september 2017 kl. 19.24
Den hvide blomst er en Strandlilje (Pancratium Maritinum)
Jeg havde fornøjelsen af at møde den tæt på en strand på Rhodos for nogle år siden.
Jeg har ikke prøvet at så den, men har haft held til at spire andre hårde frø (også fra udlandet) ved at scarificere frøene først og derefter lægge dem i vand en dag eller to (så vokser frøene til ca dobbelt størrelse, og spirer hurtigt) Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er nødvendigt, men da du har så mange frø, kan du jo prøve forskellige metoder, og se, hvad der virker bedst.
Her er et link om dyrkning:
gardenofeaden.blogspot.dk/2013/10/how-to-grow-sea-daffodil.html
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. september 2017 kl. 19.59
Den blå busk tror jeg er Blyrod ( Plumbago Auriculata)
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 6. september 2017 kl. 20.53
Tusind tak for gode svar. Ja det må være strandlilje og blyrod. Jeg prøver forskellige måder at dyrke liljens frø på, og håber på blomst(er) i løbet af nogle år.
Blyråd ved jeg ikke om de stiklinger m fod jeg har taget skal behandles på speciel måde. Jeg har ikk før haft held m at få stiklingerne til at gro. Forslag??
Glæder mig også til at høre om der er nogle nerie kyndige👍
Vh. Benedikte
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. september 2017 kl. 22.16
HaveABC har en anvisning på stiklingeformering af Blyrod. Jeg tænker, at man nok skal fjerne de fleste af bladene på stiklingerne, inden man stikker dem i jorden. ( og placere dem tæt ved urtepottens kanter - ikke i midten af potten)
www.haveabc.dk/26/blyrod---plumbago
Jeg havde en lille Blyrod i min have engang, men den overlevede ikke vinteren, så den skal nok stå frostfrit om vinteren.
HaveABC har også en anvisning på, hvordan man laver stiklinger af Nerie.
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 7. september 2017 kl. 1.13
Tusind tak for gode svar.
Glæder mig til at se resultater
Vh benedikte
Skrevet af: Svend Høst, 7. september 2017 kl. 9.52
Nerie er en af de lette at stiklinge formere , klip et sideskud af , afkort det ti ca 13-15 cm stik det i en potte i fugtig så og pottemuld . sæt et 0,5 L engangs plast fadølkrus over stiklingen som et minidrivhus , eller brug en klar plastpose , kig efter et par uger i de huller der er i bunden af potten om der er hvide rødder , så kan plastpose eller fadøl drivhuset fjernes , metoden her kan bruges til mange andre planter , PS nerie er meget giftig .
Skrevet af: K. Langgaard, 7. september 2017 kl. 12.46
Jeg har formeret plumbago ved meget bløde stiklinger og stikke i meget fugtig jord. God fornøjelse
Venlig hilsen k l
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger/frø fra planter i udlandet