Forum

Alle burde dyrke hvidløg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. september 2017 kl. 8.31

Så er mit lille bed med herlige hvidløg høstet og tørret. Så er der sundhed til vinterdagen.
Intet kan næsten være mere taknemmeligt at dyrke end hvidløg. De enkelte fed stoppes i jorden her i okt/nov, og så passer de stort set sig selv indtil høst, dog vil de gerne ha' lidt at leve af.
Her er det Rød Estisk, som er et såkaldt slangehvidløg. Det er også ret dekorativt med sin snoede stilk og de små topløg, som i øvrigt også kan spises. De kan fint dyrkes i prydhaven imellem havens stauder. Og så er de tilsyneladende også stort set dræbersnegleresistente, og de smager pokker godt --- Hvad kan man så ønske sig mere ?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. september 2017 kl. 8.34

Slangehvidløg i sommersol.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. september 2017 kl. 9.01

Enig.
Men jeg undrer mig over, at du først har høstet dem nu. Vi høster i juli, når bladene gulner.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. september 2017 kl. 20.35

Jeg høster også i juli - og ofte lader jeg dem stå i jorden 2-3 år før jeg høster - så bliver de rigtig store også i vores sandede jord. Jeg er også glad for sorten Barbington som er et-feds - de er hurtige at pille.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2017 kl. 21.05

Det er vist ikke en hvidløgssort, men et porreløg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. september 2017 kl. 18.24

Hej Tom
Er det noget du ved - eller har læst, for når jeg piller i løgene og topløgene, lugter fingrene noget så meget af hvidløg, nok ikke helt så kraftigt, som når jeg piller almindelige, men det er tæt på.
Og jeg ved godt at de beskrives som porreløg.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. september 2017 kl. 19.02

Jeg tror jeg ved det, men jeg ved jeg har læst det :)

Allium sativum var. sativum. (hvidløg-blødnakker)
Allium sativum var. ophioscorodon (hvidløg-hårdnakker)

Allium ampeloprasum L var. Babingtonii (Babington porreløg)

Jeg har dem alle i køkkenhaven, Babington står der bare, vi får ikke rigtig spist dem fordi der er så mange hvidløg i rutinen i chefens køkken. Men de smager meget hen ad hvidløg, som du også har erfaret.

Nyt svar til emnet »Alle burde dyrke hvidløg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Alle burde dyrke hvidløg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider