Skrevet af: Lasse W., 26. november 2017 kl. 12.03
Jeg har en hel del selvsåede ask og ahorn, som jeg gerne vil plante om til en mindre stævningsskov.
De selvsåede ask og ahorn jeg har ladet stå i en sæson, er nu over 2 meter høje og kan ikke flyttes uden at beskadige andre planters rodnet, så denne gang må jeg flytte dem inden de begynder at skyde i vejret. De har vel en 30 cm's højde nu (og kan ikke vokse ud, hvor de står nu).
Når jeg vil omplante dem, kan jeg så plante dem ud på det blivende sted med det samme, ellers skal jeg først flytte dem til et mere beskyttet sted i en sæson, og så flytte dem, når de er skudt i vejret? Der er en del dyreliv på det blivende sted, og jeg tænker ikke at hegne dem ind.
Hvordan skal jeg indrette en evt. "planteskole / midlertidig vokseplads"?
Skrevet af: Lars Holt, 26. november 2017 kl. 12.37
Ask og ahorn er noget forfærdeligt ukrudt, så det skulle ikke være svært at plante dem ud på blivestedet nu, inden frosten binder jorden.
Vi har rådyr boende på vores sommerhusgrund, men det er ikke ask og ahorn, de holder nede, så det må jeg selv gøre.
Beskyt enkelte træer med trådnet tæt om planten, så du får nogle flotte uskadte træer, men lad ellers naturen råde.
Du kan fremover sprede frøene der, hvor du ønsker træerne, så du slipper for at flytte dem.
Skrevet af: Boi Jensen, 26. november 2017 kl. 14.24
Hej Lasse
Mig bekendt er det ask og hassel der er mest velegnet til stævningsskove, fordi de vil skyde godt igen og hænge godt ved stubben med de nye skud.
Det vil i hvert fald være for stort et arbejde med at plante disse størrelser først i planteskolen, dernæst på blivestedet, så jeg vil anbefale at sætte dem på blivestedet og så bare vente på at de bliver store nok til brændestykker. Og hassel er da også til at betale, hvis du skal have mange, så skal du måske bare vælge 2 års frøplanter der ikke har været omplantet - de kan fås ret billigt.
Skrevet af: Lasse W., 26. november 2017 kl. 22.59
Tak for jeres svar.
Jeg prøver at omplante dem direkte ud på blivestedet. Når jeg gerne vil bruge ask og ahorn er det, fordi jeg har så mange selvsåede, og træerne synes at have mange anvendelsesmuligheder.
Hassel har jeg i forvejen plantet en hel del af.
Som jeg læser det, kan ahorn også bruges til stævning: www.eurocoppice.uni-freiburg.de/intern/pdf/iufro/nicolescu-etal-iufro-slc-2014-final-1.pdf ?
Skrevet af: Omar Abdullaman, 27. november 2017 kl. 9.56
It's a good idea for you.
Goldenslot