Forum

Egne grundstammer til podning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 11. december 2017 kl. 14.51

Jeg vil gerne lære at pode og har meldt mig til et kursus. Jeg vil dog også gerne gøre nogle erfaringer med opformering af egne grundstammer.

Til opformering af egne grundstammer fra vild æbler er dette en korrekt procedure, som jeg har stykket sammen?

omkring november-december
1. æblekernerne tages direkte fra æblet
2. frøene opfugtes i vasket sand/grus i 24 timer med hyppig vandskift
3. frøene lægges i fugtigt sand/grus i en lukket beholder i køleskab (5-8 grader) i 2-3 måender

i april-maj
4. når frøene begynder at spire plantes de ud i potter

i juni-september
5. når frøene er vokset lidt mere til plantes de ud i hver sin potte

i oktober
6. når planterne er endnu større plantes de ud i jorden efter løvfald

Hvilken jord og gødning anbefales til trin 4-6? Andre gode råd?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. december 2017 kl. 21.51

Hej Lasse
Hvorfor gøre det så besværligt, hvis det ikke er nødvendigt, måske har du læst for meget.
Bruger du noget der ligner naturmetoden, d.v.s. så frøet når det er modent og høstet, har du ikke gjort noget galt.
D.v.s. du tager æblekerner ud af dine æbler og sår dem i ren jord, en cm sand/grus over og så spirer ca. halvdelen til foråret når jorden er tilpas varm.
Der er ingen fordel i at sætte noget i potter, for rødderne udvikler sig ikke godt nok der.
Hvis du sår i frisk jord, f.eks. køkkenhaven - skal du ikke gøde, bare holde jorden ren for ukrudt og sørge for vanding så jorden aldrig tørrer ud i vækstperioden.
Når grundstammerne ikke at blive tykke nok til podning i år 1, kan du tage det hele op i november, rodskære dem i ca. 15-20 cm dybde og så sætte dem i planteskole med 5 cm afstand, så kan de enten okuleres i august eller podes næste vinter.
God held med podningen, men pas på, det kan være stærkt vanedannende!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Venlig hilsen
Podemesteren

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 13. december 2017 kl. 13.54

Hej Lasse
Nu ved jeg ikke hvormange træer du skal bruge? Jeg var i lidt samme situation som dig for et par år siden, havde hørt om podning og det lød spændende! Jeg tilmeldte mig et kursus (Hos Boi:-)) og havde også store planer om at så kernerne selv, men til 10-12kr for en grundstamme droppede jeg det.

Men det er rigtig sjovt! Jeg har nu over 2 sæsoner lavet 13 æbletræer (ud af 20 grundstammer...)

Nyt svar til emnet »Egne grundstammer til podning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Egne grundstammer til podning?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider