Forum

Kvæde – indendørs?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn R, 6. januar 2018 kl. 22.24

Jeg har en kvæde - et rodskud fra en plante, som for nogle år siden blev taget med hjem fra et helt specielt sted.

Jeg vil gerne beholde kvæden, men har ingen have.

Derfor spørgsmålet: Kan man dyrke kvæde, som står indendørs i stuen hele året rundt? -Og hvad sker der med cyklus? Vil den bære blomster/frugter?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn R, 6. januar 2018 kl. 22.33

- Og kan nogen måske se, hvad det er for en kvæde?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. januar 2018 kl. 22.59

Det er vist en japankvæde, snarer end en rigtig kvæde. Jeg ved ikke hvilken sort japankvæde det kan være.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn R, 6. januar 2018 kl. 23.05

Tak Claus :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. januar 2018 kl. 23.06

Hej Thorbjørn jeg tror det er en Chaenomeles og efter blomsten at dømme er det måske "Crimson and Gold", på dansk har den navnet Japansk kvæde. det vil nok være vanskeligt at dyrke planten indendørs. Henry G.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2018 kl. 10.50

Kvæde er løvfældende og skal stå i dvale koldt (frost) vinteren over ., det ville ikke kunne overleve i stuetemperatur , men hvis har et koldt loft/kælder så prøv at opbevare det der vinteren over , med en lille sjat vand en gang om måneden .

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. januar 2018 kl. 9.08

Hej Thorbjørn R

Kvæde blomstrer på årsskud - så klip ikke de yngste skud af.

Selv om du skulle opleve blomstring er frugtsætning indendørs ikke særligt sandsynlig.Kvæde er ikke selvbestøvende - så den vigtigste forudsætning er, at der findes en anden kvædeplante i blomstring samtidig med din indenfor en radius på 2 - 3 km og at en bestøver (vild bi, honningbi eller humlebi) afleverer pollen fra den udendørs plante til din plante.Det sidste kan blive svært, fordi blomstrings-
tidspunktet for en indendørs plante formentlig ligger tidligere end for en plante, der vokser under åben himmel.
Men du kan jo gøre et forsøg med at anskaffe en anden sort kvæde end den du har - og så få begge til at overleve indendørs..... Skulle det lykkes (og kommer de i blomstring samtidig) kan du forsøge at bestøve selv med hjælp fra en lille pensel eller en fjer.

Venlig hilsen
Lone

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Kvæde – indendørs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kvæde – indendørs?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider