Forum

Afbrænding af gyllefibre (halm)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. januar 2018 kl. 10.40

Noget ny lovgivning giver landmænd en (teoretisk?) mulighed for at afbrænde fiberfraktionen fra gylle (primært halm). På ing.dk har der været en god debat om dette og især om hvor fosforen bliver af:

ing.dk/artikel/ugens-debat-gar-fosfor-rog-nar-gyllen-bliver-braendt-210132

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. januar 2018 kl. 12.20

Hvorfor afbrændes fiberfraktionen i stedet for at sprede den på markerne?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. januar 2018 kl. 17.19

Ja, i mine øjne, er det hul i hovedet at brænde gylle af!!! :(

Gylle er og bliver et produkt, som burde regnes for kemikalieforurendet jord og behandles derefter (giftdepot). Og hovedparten af den omtalte fosfor i gylle, kommer jo altså fra de voldsomme mængder tilsat fosfor i foderet til svin.

Der er pga. forskningen i bl.a. CO2-opbygning i jord, en del forskning omkring hvordan landmændene i stedet for gylle, enten (helst) skal bruge frisk gødning eller kompostere dyrenes affaldsstoffer, da man i højere grad genopbygger jordstrukturen, samtidig med, at man forøger jordfrugtbarheden på længere sigt, end man nogensinde kan med gylle.

Ved afbrænding af tørstoffet i gylle, så oplever man derfor en yderlig ødelæggelse af jorden og dens kulstofopbygning.

www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forskningsnytt/FLN00-03/FLN00-03E.HTM

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. januar 2018 kl. 17.28

Ups, kom åbenbart til at lægge et indlæg op, inden jeg var færdig med det. Undskyld, de herrer og damer. ;)

(ønsker mig en slette-knap herinde til denne slags situationer)

Nyt svar til emnet »Afbrænding af gyllefibre (halm)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Afbrænding af gyllefibre (halm)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider