Forum

Grav et bed i lerjorden.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 8. februar 2018 kl. 20.45

Nogen som har erfaring med at lave bede ved at grave lerjorden op og erstatte det med købt jord? Istedet for at bruge krudt på at jordforbedre osv? Vil ikke investere i højbede så tænkte det her kunne være en mulighed.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. februar 2018 kl. 21.01

Pas på du ikke får et badekar eller faskine ud af den idé.

Lerjord er et godt udgangspunkt, men der skal en del vasket grus og kompost til, hvis det er en vildt stiv lerjord. Så kommer højbedet med som en sidegevinst - det rigtige højbed altså!

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 8. februar 2018 kl. 21.17

Jeg forstår bare ikke hvorfor vand skulle samle sig? Ligger avis papir i bunden så vand kan dræne. Det er jo nøjagtig det samme man gør når man bygger højbede.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. februar 2018 kl. 7.36

Det er samme problem der tager livet af planter, hvis de plantes i stiv lerjord u dræn. Er der ujævnheder på din jord, så prøv at grave et hul i et område, der ligger bare en anelse lavere end omgivelserne. Hvid din jord er så stiv lerjord, som du tidligere har beskrevet, vil hullet være fyldt med vand efter blot en mindre regnbyge

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. februar 2018 kl. 8.53

@S. Hooshyar,
Det er en ok metode. Men det forudsætter at al lerjorden fjernes.
Har selv skulle gøre det med et staudebed. Et noget voldsomt projekt fordi stykket også led af traktose. Det endte med, at jeg tog et jordbor og borede huller ned til løst materiale i bunden for være sikker på, at der var tilstrækkeligt dræn.
Det har virket fint.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. februar 2018 kl. 11.00

Hvad forstår du ved jordforbedring, siden du mener, at det bruger for meget krudt?
Jordforbedring kan gøres på flere måder:

1. reolgravning (eller kulegravning, som det hed i gamle dage) giver god motion og bearbejder jorden i 3 spadestiks dybde. Hvis du gør det, skal du sørge for, at der ikke bliver trådt på jorden mere. Nu har du et traditionelt højbed.

2. så olieræddike suppleret med kvælstofsamlende miljøplanter, en såkaldt jordkur. Olieræddiken er énårig og sender rødder ned i 2 meters dybde. Det danner kanaler i leret, som dine køkkenafgrøder senere kan følge.

3. dæk bedet med et tykt lag kompost, og lad det ligge urørt i mindst et år. Så vil regnormene danne gange og trække komposten ned i jorden.

Kompost og grus er godt til at forbedre lerjorden.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. februar 2018 kl. 17.23

En rigtig god opskrift Lars.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. februar 2018 kl. 6.39

Jeg har undersøgt og ved en del om jordforbedring, men det handler om at jorden jeg har er noget jeg har lejet mig ind på ,og vil ikke bruge så meget energi på at jordforbedre noget som måske ikke er mit næste år. Desuden så er det rigtig meget grus og kompost der skal til, at løsne det jord jeg har som næsten er ren ler, så det handler altså ikke kun om at ligge et lag ovenpå og grave det ned. Det er en process som skal gentages mange gange hen af flere år før det bliver brugbart.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. februar 2018 kl. 6.45

Tom Andersen jeg prøvede faktisk den metode sidste år med at grave et hul som stod tomt og en del af det blev fyldt med vand. Men jeg tror måske at det kommer an på hvor vi haven man gør det. Men det kan være jeg bliver nød til at bide i det sure æble og købe de skide højbede som jeg syntes er så dyre. Hvis i kender nogen som sælger billige højbede paller så sig endelig til:-)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. februar 2018 kl. 8.50

Du kan da bare købe nogle uhøvlede, ubehandlede brædder samt nogle få lægter og lave billige højbede. Hvis du alligevel ikke kan være sikker på at beholde jorden næste år. Mine bede holder nu på 3. år. Og så kan du få dem i præcis den størrelse du vil have. Alternativt kan du plante kål og porrer. Det skulle kunne trives på lerjord.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. februar 2018 kl. 10.57

I din situation med lejet jord ville jeg købe nogle kraftige billige brædder, en kasse søn og så ellers selv lave rammer til et hævet bed. De vil holde i 5-6 år og er lette at skifte. Væsentligt billigere og bedre end pallerammer i min optik.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. februar 2018 kl. 10.29

@Mette

Havde faktisk ikke set dit svar, men du skriver jo faktisk helt det samme :)

@SHooshyar
Alt afhænger jo af hvor mange m2 bede du arbejder på at få. Er det to m2 vil pallerammer være det rigtige for dig og prisen pr. kvadratmeter højere end hvis du skal lave 6 bede á 6 m2.

Modtog frø med posten i går - vi er i gang med 2018 :-D

Nyt svar til emnet »Grav et bed i lerjorden.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grav et bed i lerjorden.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider