Forum

Hvordan laves gårdsplads til plantejord?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 18. februar 2018 kl. 19.26

Jeg har en stor gårdsplads, hvor jeg visse steder gerne vil plante pil og rødel. Gårdspladsen er med stabilgrus eller deromkring.

Hvor meget af det øverste lag, skal jeg fjerne, og hvor meget jord skal jeg tilføje for at træer vil trives?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2018 kl. 8.04

Hej Lasse W

På dyrkningsstederne skal jorden / gruset løsnes i dybden - gerne ned til 60 - 80 cm. Måske kan du klare det med en entrepenørgreb og en portion muskelarbejde - eller du kan sætte en minigraver til at klare opgaven.
Det er vigtigt at sikre sig god dræning. Du kan undersøge dræningsforholdene ved at lægge opgravet jord fra plantehullerne ved siden af hullet og fylde hullerne med vand. Hvis vandet siver ned på mindre end en timestid kan du tillade dig at forvente, at dræningen i de dybere lag af jorden ikke er skadet.
Hvis der ikke sker den ønskede dræning / nedsivning må du løsne jordlagene dybere, indtil du når lag, der "tager imod vandet".

Det er efter min opfattelse ikke nødvendigt at fjerne grus / stabilgrus. Men det er nødvendigt at tilføre organisk materiale for at pil og el kan trives.

For at få et overblik over jordbunden der er lidt mere detaljeret end at kigge på stabilgrusoverfladen kan du grave 4 - 6 huller med afstand for at undersøge gruslagets tykkelse og få klarhed over, om der er afgravet muldlag eller om det ligger komprimeret under gruslaget.

Hvis muldlaget er fjernet vil det tage en del år at genopbygge det organiske liv på de dyrkningssteder, du udvælger.
Den enkleste metode er at du starter med at tilføre overfladekompost umiddelbart efter plantning. Et lag på 5 til 10 cm er passende - og fladen der skal dækkes ved hver plante kan være 60 - 80 cm i diameter.
Overfladekomposten skal suppleres 2 - 4 gange i vækstsæsonen (sidste tilførsel i august). Det passer fint med at der samtidig luges, så småtræerne får adgang til næring og lys. Optrukket ukrudt kan lægges ovenpå nytilført overfladekompost og langsomt blive omsat sammen med denne.

Hvis muldlaget ikke er fjernet, kan du nøjes med at løsne grundigt i dybden og opblande grus og muld - den sikreste vej videre er (som hvis muldlaget er fjernet) at tilføre overfladekompost efter plantning. Men processen med "genoplivning" af mulden vil gå meget hurtigere - du vil kunne konstatere bedre trivsel allerede anden vækstsæson.

For både pil og el gælder, at de er lystræer - dvs de trives bedst, hvor der er mange soltimer. Og begge foretrækker fugtig bund. Rødel tåler endda stående vand ved rødderne.

Held og lykke med at omskabe gårdspladsen til "meget mere grøn"!
Og glæd dig over at kunne starte på det helt rigtige tidspunkt med pileplantning. Stiklingerne gror som vilde, så snart frosten er overstået..

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvordan laves gårdsplads til plantejord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan laves gårdsplads til plantejord?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider