Forum

P-startgødning / ren fosforgødning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Høst, 28. marts 2018 kl. 23.28

Hej
Er der nogen der ved hvor man kan købe en ren fosforgødning (f.eks. Superfosfat) eller en gødning med klar overvægt af fosfor.

Jeg kan kun finde sække med 750 kg og det rækker til 150 år for mig. Jeg har jo tænkt mig at spare på det.

Jan

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2018 kl. 0.07

Jeg køber aldrig gødning, så jeg kan ikke svare direkte på dit spørgsmål.
Men jeg kan se at svine- og hønsegødning har stort indhold af fosfor - ca samme mængde som kvælstof, og med mindre kalium.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Høst, 29. marts 2018 kl. 9.41

Jeg bruger hestegødnibg som udgangspunkt. Og gødning fra dyr er også det jeg kan finde med mest fosfor - nemlig ca. lige meget kvælstof og fosfor. Og da der er ok med fosfor i jorden i Danmark. Så snakker vi jo kun finpudsning.
Men f.eks græskar skulle have godt af et pift ekstra fosfor om foråret.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2018 kl. 9.58

Ja, hestegødning er også fint, selv om der kun er 75% fosfor i forhold til kvælstof, hvor svinegødning er 100%.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. marts 2018 kl. 10.11

Jeg har læst mig frem til, at hvis man grovkværner fx. tørrede foderlupinfrø, kan man bruge dem som fosforgødning. Alle frø indeholder pæne mængder af fosfor (op mod 5% i lupin, lidt mindre i fx. korn), om end noget af det er bundet i fytinsyre.

Problemet med ren fosfor, er at det er stort set umuligt at dosere korrekt og at det indeholder cadmium, som er ekstremt giftigt, selv i meget små mængder (mener der er ca. 4 g. pr 100 kg. fosfat). Cadmiumen kan man derfor undgå med frøgødning.

Og til dem der læser med, så kan man øge indholdet af fytinsyre (som er bedre til animalsk optagelse/foder) ved at forspire frø, tørre og kværne/knække dem (til fx. hønse og kyllingefoder).

Man kan iøvrigt også bruge fiskemel som gødning - i gamle dage brugte indianerne hele, små fisk, som de gravede ned ved deres afgrøder.

/Ayoe ;)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. marts 2018 kl. 10.15

@Lars

Det er konventionelt svinegødning/gylle i såfald - og det er der, fordi vores svin bliver propfodret med fosfor. :(

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. marts 2018 kl. 10.17

Btv. Jan

Har hørt, at man kan gemme sit pis og bruge det som en ret koncentreret fosforgødning, efterhånden som vandet i det fordamper. ;)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2018 kl. 11.16

Jeg mener at have tallene fra Karna Maj, Praktisk Økologi for ca. 5 år siden, men jeg supplerer op, når jeg kommer i forbindelse med yderligere oplysninger.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2018 kl. 11.20

Ja, det er denne:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/607.html
Jeg har så selv kombineret med de enkelte afgrøders gødningsbehov, og har fået et regneark, der er hurtigt at bruge.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Høst, 30. marts 2018 kl. 13.49

Urin har stadig meget kvælstof.og jeg vil jo gerne give det et skud fosfor uden at overgøde med noget andet.

Jeg er blevet anbefalet npk 15-30-15, dvs. Med dobbelt så meget fosfor som kvælstof i starten af sæsonen. Men det bedste jeg har til rådighed er hestemøg med ca. Lige andele kvælstof og fosfor

Lupinfrø kan jeg kun finde i meget dyre pakninger. Men måske det er værd at undersøge som grøngødning. Jeg tror jeg vil lede efter grøngødning med højt indhold af fosfor relativt til kvælstof.

Det vil være ideelt at gøde med grøngødning og hestemøg - også måske en lille smule aske hvis der skal ekstra kalium til.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. marts 2018 kl. 23.59

Hvis man søger en grøngødning med fosfor skal man gå efter noget som indeholder en stor andel af frøets yderste lag og evt. kimen. Det kunne f.eks. være risklid som sælges som hestefoder.
Det meste af fosforet er bundet i fytinsyre som Ayoe nævner, men det vil dog blive nedbrudt af mikroorganismer i jorden og enzymer som planterne udskiller fra rødderne. Så det bliver tilgængeligt med en forsinkelse. Det samme gælder for så vidt også fosfor i gødning fra enmavede dyr. Det er nemlig også for en stor dels vedkommende bundet i fytinsyre. I hvert fald hvis man ikke bruger enzymtilsætning (fytase) i foderet.
Jeg kan ikke umiddelbart komme på en økologisk gødning som er ren fosfor og hurtigtvirkende i foråret sådan som der efterspørges. Indenfor kunstgødning findes der PK gødninger på markedet. Det er nok mit bedste bud.

Nyt svar til emnet »P-startgødning / ren fosforgødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > P-startgødning / ren fosforgødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider