Skrevet af: M. L, 29. marts 2018 kl. 10.58
Jeg har for andet år forsøgt mig med en mistbænk, men stadig uden held.
Ligesom sidste års forsøg, dannes der ingen varme i de 30-40cm hestemøg jeg har lagt i mistbænken.
Møget har lagt i 1-1,5 år i bunden af stalden under den jævnligt nytilførte strøelse, og har altså gennem tiden suget en masse urin. Møget er hovedsagligt fugtigt halm som urinen har gjort brun/rød samt en smule hestepærer.
Der dannes kun den varme solen tilfører, de dage den er bagende, og denne varme forsvinder så snart solen er væk.
Andvender jeg en forkert form for møg? Eller kan jeg gøre noget for at der dannes varme i hestemøget, så jeg kan få gang i mistbænken?
Skrevet af: Ayoe B. P., 29. marts 2018 kl. 11.16
Jeg så engang på tv, at der var en der startede sin mistbænk med at grave en halmballe ned, gennemvandede den med vand iblandet nitrogengødning (mener jeg det var, men er ikke helt sikker) og så overdække den med jord/kompost. Det er nemlig nedbrydningen af plantematerialer i et forholdsvis iltfattigt miljø, der giver varme. ;)
Hjertelig hilsen
Ayoe
Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2018 kl. 11.47
Det gamle hestemøg er komposteret, og er fint til gødning.
Det skal være frisk hestemøg, der skal varmkompostere under dyrkningsjorden, når du ønsker varme i mistbænken.
I gamle dage brugte man det usorterede husholdningsaffald til at danne varme.
Jorden så forfærdelig ud med alle de glasskår, der blev efterladt.
Jeg har selv i mine unge dage brugt en halmballe, som jeg gravede ned i drivhuset, tilførte meget handelsgødning og gjorde det hele godt fugtigt.
Det virkede fint.
Men når kompostbunken kan varmkompostere, vil det også kunne lade sig gøre i mistbænken, hvis den er stor nok. Jeg bruger frisk hønsemøg for at starte kompostbunken.
Skrevet af: Tom Andersen, 29. marts 2018 kl. 15.13
Det du bruger er allerede brændt af og nærmest kompost. Du skal bruge hestepærer, så rene som muligt eller komøg. Det er en glemt kunst at lave et varmebed. Der er en god beskrivelse i bogen: Køkkenhavedyrkningen, af Stephan Nyeland, 1886.
Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2018 kl. 15.32
Hej M. L.
God idé med lidt læsning - men hvis du ikke lige har den eller kan låne dig frem vil jeg foreslå, at du suger viden fra et ekspertsvar og en (lang) debattråd fra 2003 / 2004 i Havenyt's arkiv.
Titlen på artiklen er "Hvordan varmer jeg drivhusjorden op med halmballer?". Den findes frem ved at skrive titlen i søgefeltet øverst til højre på Havenyt.
I bunden af svaret fra tidligere redaktør Karna Maj er der et link til et kommentarspor. Der er nok en del af svarene, du ikke har brug for - men der er meget god erfaring at øse af....
Vær opmærksom på, at volumen betyder meget for varmeudviklingen - i almindelig varmkompostering over jorden er tommelfingerreglen, at man skal sætte en dynge på 1 x 1 x 1 meter. Lidt mindre kan måske gøre det, fordi der ikke er varmeafgivelse på samme måde når dynge er nedgravet.
Dyngens indhold skal være uomsat, kvælstofrigt, findelt ned til ca 5 cm organisk materiale for at få for at få god varme i dyngen (god varme = over 50 grader). Og selvfølgelig fugtig.
Men som sagt - mange af disse erfaringer er velbeskrevet i kommentartråden til Karna Maj's ekspertsvar.
Jeg håber, du finder en løsning, så der kan komme gang i opvarmningen :-)
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: M. L, 2. april 2018 kl. 19.57
Tak for de fine svar👍🏻
Jeg har nu byttet møget ud med friskere og mere strøelse fra hestene. Nu krydser jeg blot fingre for at det i år lykkes med mistbænken🤞🏻
Skrevet af: Holger Pedersen, 5. april 2018 kl. 1.33
Hej M. L.
Hvis du vil bruge halmballer i din mistbænk til at danne varme med, så er det hvedehalmballer du skal bruge (de er langt de bedste).
Hvis du sender mig en mail, så kan jeg sende dig en udførlig forklaring på hvordan du skal gøre, jeg har brugt dem i mere end 35 år.
Der er lavet youtube-film om hvordan man dyrker med held i halmballer, også i drivhuset, af Lars Lund fra haveselskabet.
mvh
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ingen varme i mistbænk