Forum

Mug I min jord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 4. april 2018 kl. 11.29

Hej

Jeg har lige opdaget at i den jord hvor jeg har sået ærteblomster er der kommet små hvide mug pletter og et sted et helt lille spind. Jeg gav uordenen ordentlig gang vand da jeg såede dem, men har ellers ikke vandet - jorden er dog fugtigt.
Men skal jeg kassere potten og mine ærteblomster eller kan de reddes ?
Skal jeg være nervøs for det "smitter" til mine andre planter - har spiselige krydderurter lige ved siden af. Håber nok kan hjælpe - på forhånd tak.

Mvh

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2018 kl. 13.18

Muggen er på jorden, og ikke på planterne?
Hvor store er ærteblomsterne nu?

Det lyder som om du har haft jorden dækket med plast - hvilket giver meget høj luftfugtighed ved jorden og derfor gode betingelser for at mikroorganismer kan vokse.
Sørg for at jordoverfladen tørrer ud ind i mellem.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 4. april 2018 kl. 14.13

De er ikke kommet frem endnu - såede dem i foregårs.
Jeg kan se det er i flere af mine krukker hvor jeg har brugt økologisk jord - har det noget st sige?
Lige nu har jeg rodet lidt rundt i jorden og prøver at fjerne det øverste lag, men vil helst ikke ramme frøne.
Jeg er mere bange for om det går ud over planterne og om det "smitter" :)

Tak for svar :)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 4. april 2018 kl. 14.15

Det er kun i jorden der er mug.

Jeg har ikke haft plast på lige netop denne her, men her de står et ret varmt sted :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 4. april 2018 kl. 17.51

Er du sikker på det er mug.
Får det af og til. Og det er mineraler der kommer med fordampningen op til overfladen.
Ellers kan kold kamille te hjælpe.
Mvh

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 4. april 2018 kl. 18.06

Nå ok - for mig lignede det bare sådan nogle hvide mugpletter - men dejligt hvis det ikke er det. Og fedt med tippet med kamillete - tusind tak 😃🌱

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. april 2018 kl. 20.36

Såjord skal ikke have "en ordentlig omgang vand", men bare vandes så den er fugtig.
En fordel at vande jorden INDEN man sår frøene. Det er så nemt at komme til at vande for meget, og det kan gøre, at frøene rådner, og ligeledes at der kommer mugdannelse.
Efter min mening er jorden tilpas våd, når man kan knuge en håndfuld jord til en sammenhængende klump, uden at jorden falder fra hinanden, men uden at være så våd, at man kan presse vand ud af den.
Men tror nu heller ikke, det er mug du har - det plejer ikke at komme så hurtigt.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. april 2018 kl. 20.48

Ps. Glemte lige at spørge, om du ikke kan lægge et billede ind af jorden med de hvide pletter :)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 5. april 2018 kl. 13.19

Hej tak for dit svar - jeg valgte desværre at fjerne det - bare for en sikkerhedsskyld - men hvis det kommer igen smider jeg lige et billede op. :)

Skal nok holde igen med vandingen :)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 5. april 2018 kl. 13.29

Det er allerede kommet igen så jeg sender lige billeder

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 5. april 2018 kl. 13.29

Og her:)

Nyt svar til emnet »Mug I min jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mug I min jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider