Forum

Surbund og kærnemælk!?!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle, 11. april 2005 kl. 20.25

Kan det virkeligt passe! En veninde fortalte mig forledenn meget overbevisende om, at man bare skal hælde kærnemælk i jorden, og voila, så har men en sur jord. Velegnet til surbundsplanter. DET må da være en and hva'!? Er der nogen som har hørt om den slags før?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 12. april 2005 kl. 7.36

Ja, jeg har hørt om metoden hvor kærnemælken blev brugt til at vedligeholde, et iforvejen etableret surbundsbed.

Men har også hørt om det i forhold til at bekæmpe og forbygge sygdomme i roser.

Kærnemælk eller skummetmælk blandes halvt af hver med vand og sprøjtes ud på roserne, en gang om ugen fra starten af juni måned.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 12. april 2005 kl. 15.08

Om man kan lave et surbundsbed med kærnemælk ved jeg ikke, men jeg ved, at det IKKE hjælper at sprøjte roser med en mælkeblanding. Jeg prøvede for 2 år siden, hvor jeg sprøjtede meget systematisk, og roserne blev hverken mere eller mindre syge, end de plejer. Virkningen var kort sagt lig nul.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Brinch Dinesen, 17. april 2005 kl. 12.46

Kan nogen fortælle mig, hvor jeg finder noget om dyrkning af blød ene. Jeg har sat en del planter, men mange af dem er desværre gået ud. Hvordan med jorden, og hvordan gøder man mm.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 17. april 2005 kl. 13.56

Her på havenyt finder du spørgsmål og svar om ene...

www.havenyt.dk/spoergsmaal/1275.html

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mariann, 5. januar 2007 kl. 10.15

Jeg ville meget gerne vide, hvor man kan købe blød ene. Og er det den, som også hedder kinesisk ene?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. januar 2007 kl. 20.46

Du skal spørge efter Chamaecyparis pisifera'Squarrosa' på planteskolen. Det er ikke en enebær men en cypres, men kaldes blød enebær.

Kinesisk ene stikker og drysser i dekorationer.

Anne Marie

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. januar 2007 kl. 20.28

Nu har endelig mod til at stille et nok fuldstændigt åndsvagt spørgsmå; skal jeg hellere varmkomstere end ormepostere?

For mig kan det ikke være "hap som hip". Slår varmkomstring alle levende organismer ihjel, gælder det vel også kompostormene? Og hvad betyder det så?

Karma Maj har skrevet flere umærkede artikler om netop dette emne, men jeg kan ikke finde ud af konklusionen. Derfor er jeg nød til at spøre om noget så simpelt.

Jeg håber på et uddybende svar som selv jeg fatter det. håp

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. januar 2007 kl. 21.02

Ovenstående skulle nok mere have lydt sådan:
Nu har jeg endeligt mod til at stille et, nok fulstændigt, åndsvagt spørgsmål; skal jeg varmkomstere eller ormekompostere?

For mig kan det være "hip som hap". Hvis varmpostering slår alle levende organismer ihjel gælder det selvfølgeligt også kompostorme og -æg, og hvad indebære det?

Karma Maj har har beskrevet flere udmærkede artikler om netop dette emne, hvor jeg ikke har fattet konklusionen. Derfor dette simple spørgsmål. håp

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. maj 2007 kl. 7.28

Jeg ville mene at du skal bruge en rundsav frem for en stiksav.

Nyt svar til emnet »Surbund og kærnemælk!?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Surbund og kærnemælk!?!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider