Forum

Træer i krukker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tara H., 20. april 2018 kl. 14.52

Jeg søger info om jordtyper og gødning til diverse, primært eksotiske, træer og planter, i krukker.

Hvilken jordtype; hvor kalket eller sur, leret eller drænet?

Hvilken gødning?

Hvis jeg bruger lekakugler, kan de så lægges i bunden, eller skal de blandes i ved plantning. Kan jeg på nogen måde tilføje det, når de allerede står i de rette krukker?

Jeg vil gerne plante jordbær og flerårige krydderurter som bunddække, i krukkerne. Hvilke vi de passe i?

Jeg har:
Nektarin
Aloe Vera (indendørs)
Figen
Brombær
Vilde blåbær
Granatæble

Mange tak på forhånd, til de der kunne have lyst til at dele deres ekspertise! ☺️

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tara H., 20. april 2018 kl. 14.53

Og citrus, i øvrigt ☺️

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. april 2018 kl. 20.36

Du spørger alt for bredt.
Hvad er det egentlig, du gerne vil vide?

Er det krukkeplanter du skal vide mere om?

Vi kan først rådgive om gødning, når vi ved, hvad det hele handler om.
Men brug som udgangspunkt organisk gødning, uanset, hvor det kommer fra!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. april 2018 kl. 8.12

Hej Tara H.

Din overskrift er ”Træer i krukker”, og jeg må indrømme, at jeg bliver helt træt bare ved tanken! At have så mange store ting i krukker giver en masse tungt ekstraarbejde. Men du er formodentlig ung og har mange kræfter, og det kan da også se fint ud at have eksotiske vækster f.eks. i en udestue.

Men blåbær og brombær i krukker? Jeg ved godt nok ikke, hvor stærk vækst vilde blåbær har, men brombær vokser efter min mening alt for kraftigt til at trives i en krukke, og selv om du har store krukker, vil det efter min bedste overbevisning se underligt ud med 2- 3 meter lange brombærranker, der skyder frem fra en krukke!

Krukker er fint, men jeg vil mene, at det er bedst at dyrke brombær og blåbær på friland!

Men jeg har prøvet at have et figentræ – om ikke i en krukke – så dog i en plasticurtepotte i min udestue. Jeg havde træet stående derude i ca. 15 år, og det gav dejlige figner to gange pr. sæson. Til sidst stod det i den største urtepotte, jeg kunne finde på markedet.

Jeg lod kun træet få ca. 10-15 centimeters tilvækst pr. år, dvs. jeg klippede det ret voldsomt. Ellers ville det være blevet alt for stort.

Du spørger til jord og gødning. Jeg gav det bare almindeligt pottemuld, og til at begynde med plantede jeg det om hvert forår. Men de sidste 7-8 år blev det ikke omplantet. Da var det for stort og tungt at bakse med. Jeg gav det flydende gødning af den slags, man bruger til drivhuse.

Jeg har aldrig brugt lecakugler, så dem har jeg ingen erfaringer med. Så vidt jeg ved, bruger man lecakugler for at undgå, at planterne står og sopper i vand. Men jeg sørger altid for, at der er hul i bunden af mine urtepotter, sådan at overflødigt vand kan komme væk.

Til sidst blev mit figentræ – på trods af de hyppige nedskæringer – alligevel for stort og især for tungt. Jeg vil tro, at træet med rod, jord og plasticurtepotte vejede mere end 50 kg. Vi var to til at bære det ud. Men da havde jeg fået have, og det er så dér mit figentræ står i dag. Og hvor er jeg glad for, at det står et sted, hvor Vorherre sørger for at vande det!

Jeg har haft et mandarintræ på vinterophold for en veninde, men det er også den eneste erfaring, jeg har med citrus. Så vidt jeg ved, ligger der noget her på Havenyt om citrustræer:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/eksotiske/705.html

De andre eksotiske vækster har jeg ingen erfaring med.

Hvad angår bunddække, så tror jeg ikke på, at det er nogen god ide at have hverken jordbærplanter eller krydderurter sammen med træerne. Plant dine krydderurter og jordbær andetsteds. Der er ingen grund til at give træerne så meget konkurrence!

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Doris Møller

P.S. Hvis jeg var dig, ville jeg begynde med et par af tingene og vente med resten, til du har fået læst et par bøger om eksotiske vækster og om dyrkning i krukker. Markedet bugner af den slags bøger!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tara H., 21. april 2018 kl. 10.45

Hej Lars og Doris.

Mange tak for jeres input.

Lars, jeg forsøgte at gøre det så præcist som muligt. Ja det er nok ret bredt spurgt. Jeg har heller ingen forhåbning om at der er nogle der vil, eller kan, svare på det hele ene mand. :)

Doris, mange tak for dit svar!
Jeg har kun en altan at gøre godt med og en meget stor lyst til at have nogle interessante planter at nusse om. Heldigvis er det en glasaltan på solsiden og mine tomater gav forrige år, bedre udbytte end i dem jeg tidligere har haft i drivhus. Så betingelserne er gode.

Jeg smutter en tur på biblioteket. Havde næsten glemt, at der er andre måder at søge info, end på nettet ;)

Jeg håber på at kunne nøjes med at top-dresse dem, og ikke skal plante om hvert år. Ellers bliver det nok ret tungt i længden, ja. -Indtil videre, er de kun 1-2år.

Du har nok ret i, at jeg ikke skal plante jordbær og krydderurter i samme potter. Ville gerne dække jorden og det ser sødt ud, synes jeg.
Jeg skal nok finde noget som giver derfor at tage næring fra dem... Hvis det eksisterer.

Hvor er du heldig, at have så gammelt et figentræ! Jeg havde også et på friland for ti år siden, som gav rigtig godt :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. april 2018 kl. 11.16

Hej tara H.

Det er også en lukket altan, jeg har. Og også sydvendt. Men derudover har jeg nu kolonihave, hvor der foruden en del kvadratmeter at boltre sig på, er et hus med en stor udestue.

Jeg har virkelig haft mange planter på min lukkede altan. Jeg elsker også at gå og nusse om planterne. Jeg har stadig nerie, bougainvillea og tomatplanter derude. Og det er dér, frostfølsomme planter fra kolonihaven overvintrer.

Mit største problem har været bladlus. Jeg vil tro, at problemet bliver så slemt, fordi der nemt bliver meget varmt, og fordi mine planter står tæt. Heldigvis er bladlus ret ligeglade med figentræer og tomatplanter, men jeg er overbevist, at der nemt går utøj i eksotiske vækster som citrus.

Jeg vil mene, at der er et subtropisk klima, som ikke egner sig til bærbuske i krukker!

Husk, at hvis du har behov for at male altanen, må planterne flyttes imens. De kan ikke tåle at stå i dampe fra maling. Jeg mistede en kæmpe bougainvillea, da jeg fik malet altanen. Jeg havde ganske vist fjernet den, men måske tålte den ikke den midlertidige flytning. Den døde i hvert fald.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Træer i krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Træer i krukker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider