Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2018 kl. 15.51
I mangel af decideret køkkenhave, har jeg en stor høj plantekasse til persille og purløg. En enkelt tomatplante i en stor krukke stående mod en sydvendt murstensvæg har hidtil givet masser af tomater til eget brug. Men den får 5 liter vand hver aften. Jeg har lige læst at man lige så godt kan plante direkte i jorden og slippe for daglig vanding. Det er ikke fordi jeg er doven, men vi vil gerne være lidt mere fritstillede i forhold til daglig vanding med kande.
(Ferie etc).
Er der nogen, der har erfaring?
Sommerlig hilsen (næsten for meget af det gode)
Ingeborg
.
Skrevet af: Mogens; E., 21. april 2018 kl. 21.45
I mange år har jeg dyrket tomatplanter på friland, med fint resultat. De står i alm. havejord op ad en sydvæg og får en sjat vand en gang om ugen. Jo mindre vand, jo mere smag i frugten.
Når de hænger lidt med bladene - er de tørstige.
Skrevet af: Søren Duun, 22. april 2018 kl. 14.04
Jeg har haft en længere diskution med Jens Juul, der fastholder at øko tomater er bedre på friland end i drivhuset, plantet i kapillærer kasser. Sandheden er at tomater, der overvandet mister en del af smagen og både den økologiske og den konventionelle tomat avler overvandet sine tomater i sådan en grad, at flere undersøgelser viser at man ikke kan smage forskel. I må ikke sammenligne de tomater, som gartneriet dyrker og så jeres egne. Hvis ikke det er samme sort. Med mindre at de har fået lige meget vand. En tomat, der er overvandet er ikke så koncentreret i smagen, da sukkerstofferne nærmest neutraliserers. Så på det punkt kan vi godt blive enig.
Men Jens mener at det er gødningsstofferne, der giver smagen. Men dette er forkert, da tomaterne er ligeglad med hvordan den får sine gødning.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2018 kl. 14.43
@Søren
Vil du overføre samme teori til vin? Altså jordbunden betyder intet for en vins smag og duft?
Helt enig i at sorten betyder meget i forhold til smag, hvilket også er en del af forklaringen på at hjemmedyrkede tomater KAN være langt bedre i smagen end dem der dominerer i detailhandelen, hvor sortsblandinger jo afhænger meget af tomatens evne til at klare transport og holde sig længe på hylden.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2018 kl. 14.44
Sortsblandinger = sortsvalg
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2018 kl. 14.46
Enig!
Overvandede tomater (der måske også er høste lidt tidligt) smager ikke af tomater.
Gødningen kan godt have betydning. Hvis man kun gøder med NPK vil der mangle mange mikronæringsstoffer. Og mikronæringsstofferne giver supplement til smagen.
Derfor er der grund til at antage, at en økologisk tomat smager bedre, end en konventionel.
Men jeg ved det ikke, for jeg spiser jo kun vore egne økologiske tomater.
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2018 kl. 14.53
Vi var flere, der skrev samtidig.
Men det samme gælder for vin - hvis der vandes meget, så bliver smagen udtyndet (druerne bliver større, og udbyttet større, men med samme mængde faste stoffer)
Nu er jeg kun hobby vinavler, men mig bekendt må der ikke vandes i de vinmarker, der produceres de bedste (dyreste) vine i EU.
Jeg vander aldrig min vin, men jeg vander min køkkenhave.
Køkkenhaven er enårig, mens vingården er mangeårig - holder vel min tid ud, hvis jeg ikke bliver fristet til at udskifte med nye lovende sorter.
Skrevet af: Svend Høst, 22. april 2018 kl. 15.35
Jeg dyrker tomater på friland og jeg vander kun når jeg planter dem , derefter klarer de sig selv , og det virker fint , planterne udvikler et enormt rodnet som løber mange meter væk . da jeg dyrkede i drivhus gjorde jeg det samme , ingen vand .de skal dog plantes tæt på soklen , så rødderne kan søge ud.
Jeg har inspireret af varmt vejr og gode vejrudsigter plantet de første tomater på friland den 18 april , sortene bloody butcher og dansk export , som nok er de mest hårdføre og tidlige tomatsorter vi har.
Skrevet af: Søren Duun, 22. april 2018 kl. 15.55
jyllands-posten.dk/livsstil/bolig/ECE3358796/S%C3%A5dan-f%C3%A5r-du-smag-i-tomaterne/
Artiklen her siger lidt af det samme, som i er inde på, men mærkeligt nok anbefales kunstgødning....
Heri anbefales også at give en masse plads og varme til tomaterne. Selv har jeg gode erfaringer med at dyrke i plastsække. Om jeg så har mistet en del af mine smagsløg med alderen, ved jeg ikke. For så kan det jo være ligemeget hvordan at jeg dyrker mine tomater :-)
Men tomat dyrkning er og forbliver en videnskab.....
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2018 kl. 16.30
Tak for de mange gode og lærerige kommentarer. Hidtil har min tomat i en stor krukke stået langs en sydvendt murstensvæg. Men selve bedet er kun 45 cm bredt og dækket med runde strandsten. Hasselurt trives fortrinligt i det.
Med jeres anbefaling af at plante direkte i jorden, vil jeg fjerne stenene og grave ud, samt skifte jorden til en jord/kompostblanding. Kan jeg lægge stenene på jorden igen med udsparing til 2 tomatplanter?. Kan man plante i sække, kan jeg vel også dække med de varmegivende sten igen? På grund af en dør er der kun plads til 2 planter.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2018 kl. 16.40
Det lyder fornuftigt Ingeborg.
@Søren.
Artiklen anbefaler ikke kunstgødning - forfatteren kender desværre blot ikke andet.
Der står jo ikke noget, vi ikke vidste i forvejen. Og jeg har altid haft planterne direkte i jorden.
Men det er rigtigt, at pasningen af tomater indvirker på smagen, hvilket både du og jeg har vidst længe.
Jeg får den tanke, at det måske er en idé at blande drivhusets planter mellem hinanden, i stedet for at have dem i grupper. Men det er ikke mig, der styrer de hjemlige drivhuse, og fruen gør nok, som hun plejer - det plejer hun!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomater dyrket i jorden?