Skrevet af: Sinne Simonsen, 28. april 2018 kl. 19.16
Hej med jer
Så er der hentet kompost, sand og muld - og jeg skal gøre højbede nr klar til plantning. Jeg ved godt at jeg er lidt bagud, men det er som det er.
Jeg har læst mig frem til at jeg skal bruge disse blandingsforhold: 2 del kompost + 2 del sand + 4 del muld.
Spørgsmål nummer 1 😀
På hvilken måde blander jeg det bedst? I selve højhedet? I en trillebør? Eller hvad gør jeg?
Spørgsmål nummer 2 😄
Skal jeg fjerne græsset i bunden af kasserne, inden jeg putter det blandede jord i? Eller skal jeg tage en spade og vende det på hovedet? Eller skal jeg blot lade det være? Eller noget helt andet?
Spørgsmål nummer 3 😀
Kan jeg så mine afgrøder med det samme? Eller skal jorden stå først? Og i så fald, hvor længe?
Spørgsmål nummer 4 😏
Må jeg sprede ren kompost rundt om mine frugtbuske? Frugttræer? I jordbærbedet? Er der andet jeg med fordel kan bruge komposten til?
Håber I - som altid - er klar med gode råd ♥
Men husk, jeg er ny i haveverdenen, så skriv gerne i et sprog, som en nybegynder kan forstå 😁
På forhånd tak
Vh Sinne
Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2018 kl. 8.11
Hvor høje er dine plantekasser?
Skrevet af: Sinne Simonsen, 29. april 2018 kl. 8.57
40 cm høje
Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2018 kl. 10.53
Mine bud:
1)
Nemmest i plantekassen
2)
Det bedste vil være at vende det med spaden. At flytte det er kriminelt :)
3)
Efter en gennemvanding kan du fint så/ plante dagen efter, selv om jorden sætter sig lidt efterfølgende
4)
Ja, men jordbær først efter høst af bær.
Kompost kan du bruge til meget og ikke undvære. Brug søgefeltet og læs mere om kompost.
God fornøjelse - vær tålmodig og tro ikke på den "arbejdsfri" have :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompost – højbede mm…