Forum

Blomstereng vs græsland

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Jørgensen, 7. maj 2018 kl. 17.29

Jeg har med stor interesse læst artiklen om blomstereng i stedet for græsplæne. Jeg har 60m2 plæne og med professionel hjælp vil det koste mig 20.000 kr.
Jeg har nu kigget i en bog om naturhaver og fundet noget om "Græsland", der også skal have næringsfattig jord.
Jeg tænker at prøve selv, med en mosfjerner maskine, og derefter så med blomstereng og nektar frø. jeg vil gerne have blomster og ikke vild græsplæne.
Har andre nogen erfaringer?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. maj 2018 kl. 17.42

Det kræver blot tålmodighed og arbejde at omdanne en græsplæne til blomstereng.

Tålmodighed, for det taget tid at ændre på naturen. Man kan alt for hurtigt tilføre gødning, men at fjerne den tager meget, meget lang tid.

Du skal gennem flere år slå arealet og fjerne alt afklip. Du behøver dog kun klippe 1-2 gange om året - men det ser ikke kønt ud de første år!

Du kan godt så blomster med det samme, så du kan få en lille fornemmelse af din nye verden, men du skal nok forvente at skulle efterså når næringsindholdet er tydeligt på retur.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. maj 2018 kl. 17.43

PS. Vi er i gang i sommerhuset med at lave blomstereng.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Jørgensen, 11. september 2018 kl. 21.26

Hej igen - og tak for dit svar i maj.
Jeg dækkede det udvalgte areal med ukrudtsdug, og nu er plænen nedenunder helt gul - modsat resten af plænen, som har taget revanche og igen er frodig og grøn.
Om et par uger får vi kørt 10 cm grus på arealet.
Mine spm. lyder denne gang:
Skal jeg blande lidt jord i gruset, så det kan holde på vandet ?
Hvis ja, hvor mange % af de 6 m3 bakkegrus skal det være?
Skal jeg vælge råjord eller harpet muldjord ?
Med Venlig hilsen Pia Jørgensen

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. september 2018 kl. 21.57

Hej Pia Jørgensen

Hvis du vil undgå at tilføre næringsstoffer til den del af plænen, som du har haft under ukrudtsdug en periode skal du nøjes med at brede sand ud uden at iblande muld.
Planterne på den kommende blomstereng vil selv danne rødder, der kan hente næring op fra den tidligere "græsmåtte" og mulden under den - mange (især de flerårige) urter har meget dybtgående rødder.

Jeg kan være lidt i tvivl om, om arealet har været dækket i en lang nok periode (jeg forstår dit indlæg sådan, at duy har haft dækket fra maj til ca nu). Måske kan der stadig være levende rod af nogen græsarter og måske kan der være spiringsdygtige græs- og ukrudtsfrø som vil gro op.
Skulle det vise sig, at ikke alt uønsket er gået til grunde - ja så er det jo enkelt at fjerne, hvad der måtte dukke op ved at håndluge (arealet lyder jo overkommeligt).

Det vil være interessant om du vil tage tråden op igen efterhånden som processen henimod en blomstereng skrider frem !

Venlig hilsen
Lone

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. september 2018 kl. 23.25

@Pia Jørgensen

Har du evt. et link til den opskrift, som du følger.?
Jeg er nok uvidende om, hvad du vil lave, men frem for at køre grus på, så ville jeg nærmere have troet, at der burde skrælles et lag muld væk, fordi jorden, der har været under plastik formentlig er stærkt gødet.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. september 2018 kl. 23.31

Ud fra svarene fra Lars Holt kom jeg til at tænke på denne artikel:
madtilbierne.dk/hjaelp-de-vilde-bier/groeftekanter-enge-mv

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. september 2018 kl. 12.07

Vi terrænregulerede foran vores nye terrasse, så al mulden inkl. den gamle græsplæne blev skubbet til side.
Tilbage var 3-4 meter sand oven på lerjorden.
Vi såede græs, men derefter har vi sået masser af blomsterfrø, som vi samler på vore vandreture.
Græsset generer ikke ude på den åbne slette, men der myldrer blomster op - godt nok ikke alle de arter, vi har sået.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. september 2018 kl. 14.14

Hej Pia når du skriver grus er spørgsmålet hvilken slags, i bakkesand er der tit "rævehaler" i, der næsten er umulige at fjerne senere, i alm grus ( kaldet vejgrus) er der ler i, der gør at sandet "pakker" og kan få en meget hård overflade. Det bedste du kan bruge er 0/2 eller 0/4 vasket sand eller havsand. Gerne 15 - 20 cm. Hilsen Henry G.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Jørgensen, 12. september 2018 kl. 20.27

Tak for de mange bidrag.

Min inspiration har jeg fra bogen"Naturhaven", som udkom i år, og artikler fra PØ.
Desuden har søgt råd hos en gartner og en "skovmand"

- og Lone, jeg skal nok tage tråden op igen. Jeg tager billeder ved hver ændring.
Det bliver et spændende forår ;0)

Venligst Pia

Nyt svar til emnet »Blomstereng vs græsland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blomstereng vs græsland

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider