Skrevet af: Else, 17. april 2005 kl. 8.26
Jeg sidder og læser i Idényt og finder et af læsernes egne idéer meget interessant. Hvis man vander sin kompost med en gæropløsning, så skulle man meget hurtigt få god kompostjord.
Har I nogen erfaringer med dette?
Skrevet af: Rasmus H., 19. juli 2017 kl. 18.42
Er der nogen erfaringer med dette tricks??
Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2017 kl. 19.35
Absolut ingen erfaring, men ved almindeligt forekommende råmateriale til en havekompost er der jo ikke meget at spise for en gærcelle, der så vidt jeg ved kun kan omsætte simple sukkerarter.
Jeg tror, at ideen er spild af tid og sprit får du kun ved en anaerob proces, så det håb er der heller ikke :)
Skrevet af: Lone Brems, 19. juli 2017 kl. 21.48
Hej Rasmus H
Jeg er enig med Tom Andersen - gem gær til andre gode formål!
Men der er noget interessant i bemærkningen om at vande sin kompost....alene det at tilføre vand kan gøre en meget stor forskel på omsætningshastigheden i en kompost!
For lidt vand = mikroorganismerne kan ikke trives og der sker næsten ingen omsætning.
For meget vand = mange mikroorganismerne kan ikke trives og der kan gå gæringsprocesser igang uden at der er tiltrækkeligt med ilt - dvs der sker en forrådnelse (altså omsætning uden ilt - det stinker !).
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Rasmus H., 20. juli 2017 kl. 5.57
Ok, super svar.. :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 20. juli 2017 kl. 9.52
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gær i komposten