Forum

Rekord lav spiretid for majs?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juni 2018 kl. 18.48

Såede majs i 18 potter på fars dag - nu er 15 ud af 18 spiret!
Har aldrig set det før - bakken står i stuen og er ikke udsat for sol, men 20 - 25 grader.
Frø ikke lagt i blød.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. juni 2018 kl. 19.01

Hej Tom
På friland har mine sukkermajs også været over jorden i løbet af ca. 10 dage - det er varmen, som de godt kan lide og bare lidt fugt, så kører det.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2018 kl. 19.56

Kan de godt nå at blive færdige? Mine står mig til midt på låret, sået direkte på friland.
Jeg tror også det tog omkring 10 dage før de kom op, men jeg tog ikke tid.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juni 2018 kl. 10.36

@Claus

Ja, det skulle de kunne, men vejret vil jo som altid være en afgørende spiller. Det er andet hold og sorten er Mezdi (AS) (mittel) fra Bingenheimer.
Normalt dyrker jeg kun ét hold, men inspireret af Karna ville det være rart med en lidt længere sæson med de helt friske kolber :)

På billedet ser du 1. hold som sikkert ligner dine

@Boi
Det er nok bare mig, der stadig kan begejstres over almindeligheder :-D
Vejret er godt nok ikke almindeligt, men lidt skræmmende med den tørke!

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juni 2018 kl. 10.43

PS

Belært af Helge Petersen´s "Grønsagshaven" for mange år siden sætter jeg altid majs i en "klump" og ikke i række, da de jo vindbestøves, men nu var det den plads der var ledig den dag...Hvor meget betyder det egentlig i praksis, kan det være fatalt, hvis man nu kun laver én lang række?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juni 2018 kl. 20.20

Det var interessant. Jeg skal da vist lige se om jeg har flere frø tilbage.

Jeg har sået i dobbeltrække, men jeg tror ikke at en række er det store problem med de vindforhold der typisk er i en have. Svage og turbulente. Du kan jo evt. skære en hanblomsterstand af når de drær og "velsigne" rækken med den.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. juni 2018 kl. 20.25

Majs bør sås i mindst 2 rækker, så de kan blive bestøvet. Hvis nu vinden kun kommer fra en side i bestøvningstiden, vil de der står hvor vinden kommer fra, ikke blive bestøvet, men det har vist kun teoretisk betydning. Jeg sår normalt mindst 3 rækker med en meters afstand og har aldrig oplevet at nogle af planterne ikke har haft korn af betydning.

Nyt svar til emnet »Rekord lav spiretid for majs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rekord lav spiretid for majs?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider