Skrevet af: Jes Rehder, 25. juni 2018 kl. 12.58
Er en der kan hjælpe - jer kan ikke finde ud af det med Engletrompeten.
jeg vil gerne ha at den bliver "busket", men jeg er nu på nr. tre og de løber bare i vejret.
så - hvordan beskære men så man få den busket i stedet for 5 m. høj ?
smil fra Jes
Skrevet af: Svend Høst, 25. juni 2018 kl. 15.00
Du skal bare klippe den når den har den højde du ønsker , men du får ingen blomster på den da det kræver at planten danner de såkaldte Y punkter og de kommer først oppe i højden .
Skrevet af: Jes Rehder, 25. juni 2018 kl. 16.34
Hej Svend
takker for svar.
Men det undre mig, for hvis mea søger på Brugmansia på google er der en del billeder hvor de ikke ser "høje"ud og har masser af blomster, så der må være en måde
Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juni 2018 kl. 17.21
Jeg tænker, at den sætter sideskud (uden at være ekspert) som alle andre planter, der bliver klippet til. Og det er på sideskuddene, at den sætter blomster, når planten/grenene er "gamle nok". ;)
Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2018 kl. 9.56
Nu er Brugmansia / Engletrompet noget af det nemmeste af stiklinge formere , bare klip en gren af og stik den i jord , så vokser den videre , De såkaldte Y punkter , det er der fra blomsterne kommer bliver først dannet når planten er høj og det er sidst på sæsonen , så skal man tage og klippe de grene af med Y punkt og stiklingeformere dem så får man lave planter der blomster , kan let overvinteres , så man får planter der blomster fra tidligt forår.
Skrevet af: Jes Rehder, 26. juni 2018 kl. 10.57
Tak igen - Svend
Vil det sige at man klipper grenen af under yér (feks. 30 cm.) og bruger det som stikling og så kommer der nye grene derpå der blomstre ? (hvis man er heldig selvfølgelig)
Smil fra jes
Skrevet af: Doris Møller, 26. juni 2018 kl. 18.20
Jeg kender da udmærket disse kompakte, flotte planter med dejlige blomster. Producenter af planter bruger da væksthæmmere for at fremtrylle dem! Det kan man være helt sikker på.
Jeg ønskede mig en engletrompet for nogle år siden til min fødselsdag og fik en flot lav og overskuelig plante, der blomstrede smukt. Det er nu ca. 3 år siden. Planten er nu blevet så stor og så tung med rodklump og potte, at jeg ikke kan flytte den udenfor. Så den må blive indendørs. Den insisterer på at gro en meter, før den sætter blomster, hvilket først sker i november måned! Men det er selvfølgelig udmærket at have fine blomster på det tidspunkt.
Da jeg fik planten, var det tydeligt, at den havde været skåret ned i vintertiden. Det var absolut ikke nogen ny plante, der var lavet af et skud fra året før. Den lave, kompakte vækst må skyldes væksthæmmere.
Samme fænomen kan jeg iagttage, hvis jeg køber hawaiblomster til min vindueskarm: fine, lave, kompakte planter med mange blomster og knopper. Året efter bliver de 75 cm, før de overhovedet vil blomstre! Årsagen må være væksthæmmere, hvis virkning efterhånden aftager.
Men man skal vel ikke klage, når bare de ikke bruger væksthæmmere til brødkorn!
I øvrigt er det godt at vide at jeg nemt kan lave en ny engletrompet af et skud. Jeg laver ellers masse af planter selv, men lige engletrompet havde jeg ikke tænkt på at lave.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2018 kl. 22.52
Jeg har mine engletrompeter plantet direkte i jorden på friland , det giver store flotte og nemme planter som blomster i maj og det er helt nede ved jorden , og det forsætter hele sommeren , men det kræver at man tager stiklinge med Y punkter om efteråret og overvintere dem køligt (frostfrit) stukket i jord . når lyset og varmen kommer i marts , begynder de at skyde og er klar til udplantning i maj , det er en utrolig let plante.
Skrevet af: Doris Møller, 27. juni 2018 kl. 7.32
Hej Svend Høst
Det vil jeg prøve!
Problemet med min have er, at det blæser utrolig meget. Det skulle man ikke tro, for der er høje hække og mange kolonihavehuse. Men der dannes åbenbart noget turbulens mellem husene. Det ene år, hvor min engletrompet stod udenfor i sin krukke, blev den næsten ødelagt af blæst og skadedyr, der åd bladene. De vidste åbenbart ikke, at planten er giftig ;-)
I år har jeg sat en sektion plankeværk op for at værne mod vestenvinden, sådan at der dannes en lækrog, der er lun og varm. Jeg har plantet bougainvillea og dipladenia direkte i jorden, og min nerie står flot i sin krukke i læ og sol. Der er også plads til et par tomatplanter.
Til næste år vil jeg plante en engletrompet direkte i jorden – hvis altså mit plankeværk stadig står der! Jeg er nok nødt til at give det en støttepæl i vintertiden, for vinden er meget hård.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Svend Høst, 27. juni 2018 kl. 9.59
Der er også "combi" metoden , Engletrompet plantes i en krukke , som man har boret nogle ekstra store huller i bunden , krukken sættes direkte på jorden , så vil rødderne søge gennem hullerne og ned i jorden , det gør at den ikke vælter i blæsevejr , og er let at holde da de ikke skal vandes så meget , om efteråret klippes toppen ned , og de fleste blade pilles af , og roden skæres over lige under krukken med en flad sav, (fukssvans) , placeres køligt vinteren over , vandes sparsomt , og er klar til at blive sat ud igen til foråret .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Brugmansia / Engletrompet