Forum

Roser hænger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 26. juni 2018 kl. 15.29

mine roser hænger alle sammen, lidt somom den sætter dem på grene der ikke kan bære dem, hvordan kan det være?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. juni 2018 kl. 20.44

Jeg vil tro, de mangler vand. Og evt gødning.

Jeg punktvander udvalgte planter, og det har jeg gjort længe, dvs de får 10 liter omkring solnedgang, jeg fylder en spand. Man kan også stå tidligt op og vande, det skulle efter sigende være bedre, hvis man har snegle i haven.

Det er altid bedst at vande i bund, end at sjatvande (lidt og tit). Hos mig, er der ved at være så tørt, at jeg ikke tør ryge i haven, græsplænen mv er godt brune- og markerne omkring ser høstmodne ud, selvom vårbyggen kun er knæhøj. Selv hveden er gul... :-(

Jeg regner med at gøde mine roser igen, snart, og så får krukkeplanterne, der drikker meget vand hvergangsgødning.

De eneste af mine, der hænger lidt med næbbet- er nogle gule krukkeroser, men de har blomstret længe- og er farveskiftet til lyserødlig hvid med gult. ;-) (Sorten er ukendt).

Men mine røde er kun knap i udspring. Både den ikkrukken og den anden.

Mvh
Tine- husk at vande jorden, aldrig blade og blomster.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 26. juni 2018 kl. 21.16

Tak for svar.
De bliver nu vandet hver aften, som du foreskriver, dog ikke med 10 liter da de står i en (stor) potte på altanen.
De blev gøde for ca 1 måned siden, men det er måske ikke nok?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. juni 2018 kl. 23.30

Jeg skrev om at sjatvande, lidt og tit for, det er bedre at vande i bund en to gange om ugen. Nu kan jeg se, dine roser står ret solstegt på en altan, så her giver det nok mere mening med meget og ret tit.
Ved sjatvanding vil rødderne være overfladiske og ikke gå i dybden. Men i en krukke- er der ikke så meget dybde rødderne kan søge ned i.
Her ville jeg bruge hvergangsgødning i vandet, måske dog kun hver anden gang.

Jeg har gødet mine her i aften, men jeg har ikke altan! Og mine krukkeroser står østvendt, så de har sol til lige over middag. Derefter står de i skygge.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 27. juni 2018 kl. 6.55

Ja mine står i sol fra ca middag også.
Men det underlige er at de ikke har været sådan her før, det er første gang de opføre sig sådan

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juni 2018 kl. 7.08

Hænger de også tidlig morgen?

Ekstremt vejr vi har i år, mange atypiske fænomener synes jeg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. juni 2018 kl. 7.49

Hej Jens når du vander dine roser m.m. der står i en begrænset jordmængde som f.eks. potter eller lign. skal du altid sørge for at potten er fyldt op til randen med vand hver gang du vander, så planten står som midt i en sø, så vil vandet trække ned på hele fladen og trække frisk ilt med ned til rødderne i hele potten. Når du vander f.eks i den ene side af potten bliver den ene halvdel sur og den anden tør og det hele bliver iltfattigt og du får hængende planter. Henry G.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 1. juli 2018 kl. 14.45

Hej igen.
Ja de hænger også om morgenen.
Jeg vander næsten op til kanten hver aften.
Der mangler måske en cm ud af 3.
Men vand mangler de nu ikke.
Men selve grenene den sætter roserne på er også vildt klejne, og det undre mig en del

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 1. juli 2018 kl. 14.51

Et billede

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. juli 2018 kl. 18.49

Hej Jens når jeg skriver at potten skal fyldes op til kanten er der en mening med det, nemlig at få ny ilt ned i hele potten. Når du beskærer din rose, er det en fordel at fjerne alle de tyndeste grene ved basis for at få kraftige skud der kan bære de storblomstrede roser, som på billedet er begyndt at visne. klip ned til et kraftig femblad. Henry G.

Nyt svar til emnet »Roser hænger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Roser hænger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider