Skrevet af: Per Ljungmann, 28. juni 2018 kl. 21.42
Vi har et lille bed som består af surbundsjord.
Vi er ved at nedlægge bedet og vil så græs.
Kan vi rive surbundsjorden ud over det andet jord og så græs, eller er vi nødt til at fjerne surbundsjorden?
Håber nogen ved det da jeg helst vil slippe for at slæbe væk. :-)
Men hvis surbundsjord forhindrer græsset i at gro skal det selvfølgelig slæbes væk.
Skrevet af: Lone Brems, 28. juni 2018 kl. 23.27
Hej Per Ljungmann
Plænegræs trives bedst ved pH mellem 6 og 7.
Surbundsjord kan have pH i intervallet 4 - 6 - men syreindholdet er ikke en konstant gennem flere år. Det påvirkes af regnvand, vanding med grundvand og også af, hvilke planter der har groet på arealet (og tabt blade f.x). Så hvis du kan få målt pH-værdien af surbundsjorden kan du få en idé om, hvor langt du er fra de betingelser, græsset skal have. Dermed kan du også selv vurdere, om der er grund til at fjerne indholdet af bedet.
Men der er god grund til at du - set over tid - under alle omstændigheder skal igang med at fjerne indholdet i bedet.
Jordstrukturen, indholdet af humusstof i de øverste ca 15 cm og pH-værdien skal helst være nogenlunde ens over hele det areal, du tænker at så græs på. Hvis det ikke forholder sig sådan, vil græsset trives meget uens, dvs nogen områder har hurtig vækst andre områder har langsom vækst.
Det kan man jo vælge at have det OK med... men hvis du vil have hvad man kalder en prydplæne, så er det nu at slæbet skal tages med at fjerne surbundsjorden.
Måske er der nogen, der vil hente bedets indhold til eget formål ? Prøv evt at annoncere på www.deljorden.dk.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2018 kl. 23.47
Hej Per. Hvis jeg forstår dig ret vil du fordele surbundsjorden ud over plænen?
Det kan du sagtens. Hvis din havejord i forvejen er lidt til den sure siden kan det være en ide at give en lille smule kalk, men det er ikke sikkert det er nødvendigt.
Hullet efter det gamle bed skal fyldes op med muldjord. Hvis du efterlader surbundsjord, f.eks. fra niveau og et spadestik ned, vil jorden der synke sammen over en årrække.
Skrevet af: Per Ljungmann, 29. juni 2018 kl. 21.49
1000 tak for svarene.
Jeg deler bedet ud over et stort areal og tilsætter kalk.
Så håber jeg det bliver ok.
Jeg går ikke efter prydplænen, selvom det ville være dejligt.
Jeg har hund som alligevel nok skal ødelægge plænen lidt over tid.
:-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Surbundsjord på græsplæne