Forum

Beskæring af duftranke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann Johansen, 9. juli 2018 kl. 11.46

Hej
Mit spørgsmål omhandler om man kan beskære en duft ranke og hvordan jeg gør det.

Jeg har en stor duftranke der er blevet for stor til sit espalie, og jeg ønsker at beskære planten. Så jeg kan udskifte espaliet til et større. Kan det lade sig gøre og hvordan gør jeg så den ikke dør?

Kan duftranken overleve vinteren i et drivhus med isoleret bund og vinterbeskyttelse på? drivhuset kan muligvis opvarmes så temperaturen holdes over frysepunktet. (vi er ved at bygge drivhuset, og overvejer at opvarme det lidt så der kan være vinteropbevaring af følsomme planter.)

På forhånd tak for råd.
Med venlig hilsen
Ann

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2018 kl. 16.52

Hvorfor vil I isolere bunden i drivhuset?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2018 kl. 17.25

Ja, isolering i bunden giver ingen mening med mindre det er til tropiske planter.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2018 kl. 20.20

Ja, men så kræver det megen varme i drivhuset.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. juli 2018 kl. 10.39

Hej Ann en Duftranke (Stepfanotis floribunda) bør ikke beskæres mens den blomstrer, det er bedst at gøre det om foråret før hviletiden er forbi. Når du beskærer den nu vil den "bløde" meget og blomsterne muligvis tage skade eller visne. Når du vil formindske planten, vil det være en fordel at rede hele planten forsigtig ud på f.eks. et bord, hvor du så kan fjerne de ældste "grene" (bladløse) ved basis. Det vil ikke være en god idé at overvintre en Duftranke i drivhus, hvis du ikke har mindst 15° hele vinteren. Hilsen Henry G.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Johansen, 10. juli 2018 kl. 12.16

Hej Henry G.

Tusind tak for dit svar.
Så venter jeg til foråret med at befri den fra det lille espalie og give den et større at vokse på.

Med hensyn til vinteropbevaringen. er jeg lidt i tvivl om hvad der er bedst for den.

End til nu har den været i stuen vinteren over, men da der ikke er så meget lys der, har jeg været lidt bekymret for den.
Den er også ved at være så stor, at den er svær at have plads til i stuen længere.

Det eneste sted jeg ellers har til vinter opbevaring er en isoleret garage i et separat rum ved siden af fyret. Her er jeg lidt bange for at det bliver for varmt for den til hvileperioden, samt der er heller ikke ret meget lys.

Om sommeren står den i udestuen, hvilket den trives rigtig godt med, men denne udestue er ikke frostfri om vinteren. Så jeg ved ikke lige hvilket sted der er bedst for den om vinteren.
Ud fra disse muligheder hvad tro du så er bedst?

Jeg har flere andre planter hvor vinteropbevaringen giver lidt problemer. Det var derfor vi tænkte at et godt drivhus med lidt ekstra isolering og evt. muligheden for at varme det en smule op om vinteren måske var en løsning.

Tusind tak for svarene
med venlig hilsen
Ann

Nyt svar til emnet »Beskæring af duftranke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af duftranke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider