Forum

Stikkelsbærbusk formering

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. juli 2018 kl. 8.35

Jeg har en stikkelsbærbusk, som jeg gerne vil have til at formere sig hurtigt og effektivt jo før jo bedre.

Hvilke metoder kan anbefales.?

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/baer_druer_og_figen/857.html
www.haveabc.dk/22/stikkelsb%C3%A6r---ribes-uva-crispa
haveselskabet.dk/tv/halvmodne-stiklinger

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. juli 2018 kl. 9.31

Stikkelsbær er noget af det nemmeste at formere. Det kan næsten ikke gå galt. Den dovne og HELT sikre metode er at skrabe lidt bark at undersiden af en gren og lægge en sten oven på. En anden metode, som også lykkes er, at sætte stiklinger i en stor urtepotte eller spand med 5 cm. afstand rundt langs kanten. Stil spanden i skyggen og hold jorden fugtig, sæt evt. en pose med udluftnings huller over i nogle uger.
Du må bare i gang - det giver det hurtigste resultat!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2018 kl. 9.42

Ja, nedkrogning er det sikreste men busken kommer til at se noget asymmetrisk ud de første år.
Stiklinger tages traditionelt sent på efteråret efter løvfald. De skal være ca. 20 cm lange og mindst blyantstykke. Sættes direkte i jorden. Nogle af de gamle sorter er svære at formere på denne måde, men det går let med de moderne.
@James, har du taget stiklinger med held på denne tid af året?

Vær klar over at dine egne stiklinger er et par år bagefter en busk fra planteskolen. Der er mest ide i at tage sine egne stiklinger hvis man har en speciel busk eller hvis man skal bruge rigtigt mange planter.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. juli 2018 kl. 13.08

@ Claus.
Ang. symmetrien, der ligger mine røde stikkelsbær i forvejen ud over det hele, - så de er 'selvformerende' ;)
Men jeg har også lavet dem som stiklinger. Jeg har lige været ude og kigge efter OM, der skulle sidde en dato på dem, - men jeg kan desværre ikke sige med sikkerhed, AT de er lavet i sommertiden.
Mine 2 slags solbær kan jeg dog bekræfte, er lavet henholdsvis d. 26/6 15 og 26/7 16. Jeg laver de nye buske, når jeg finder en ny sort eller får en gren foræret, - derfor tror jeg også, at jeg på et tidspunkt har lavet stikkelsbær i sommertiden. - Men jeg vil ikke hænges ... om jeg husker forkert! ;)
Ellers har jeg lavet en del bærbuske i marts måned.

Nyt svar til emnet »Stikkelsbærbusk formering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stikkelsbærbusk formering

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider