Forum

Overvanding

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. juli 2018 kl. 17.21

Der er foruroligende mange, der får at vide her i forum, at de overvander deres planter. Og det gør de helt sikkert.
Men vi mangler at få klarlagt, hvad der skyldes overvanding, altså tiden før vandkanden kommer i brug.
Overvanding skyldes at rødderne står i vandmættet jord og derfor ikke kan få ilt.
Jo større rodnet des vanskeligere er det at overvande!
Stort rodnet får man ved at planterne har god plads og vokser i en let og humusholdig jord.
Planterne skal vandes i "underskålen", selv om de står på friland. Dvs. der skal vandes sjældent, men så meget, at vandet når ned under rødderne.
Mange oplyser, at de da vander hver dag - men det er at sjatvande. Der vandes kun på de øverste cm jord, og planten kan ikke udvikle et rodnet ned i dybden, for der er jo altid tørt.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. juli 2018 kl. 20.26

Sjat vanding er pjat vanding.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. juli 2018 kl. 21.15

@Mogens E.
Det er vel at generalisere.
Der er afgrøder med højt liggende rødder som f.eks. løg.
Her er "sjatvanding" ganske effektivt (men selvfølgelig så meget, at der er vand som trænger ned i det øvre jordlag). Gulerødder, pastinak osv. profiterer derimod af sjældnere vanding og til gengæld mere vand pr. gang.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 21. juli 2018 kl. 6.50

Hvordan skal jordbær i spande vandes ?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. juli 2018 kl. 12.08

@Henry.
Hvad mener du?
Selv har jeg jordbær i krukker som enten vandes med drypvanding eller vandkande.
Altså vander jeg ikke i bunden/underskål hvis det er dét som du er i tvivl om.
Jordbær dækker jorden godt og udnytter derfor vandet optimalt. Der går faktisk fjorten dage mellem vandingerne.

Når du taler om spande kan jeg forestille mig, at de er sorte hvilket bestemt ikke er velegnede spande til planter. Der bliver simpelthen for varmt omkring rødderne hvis de står i fuld sol.
Så planterne vil blive glade hvis du maler dem hvide eller sørge for solen ikke kan ramme spandene direkte.

Nyt svar til emnet »Overvanding«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvanding

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider