Forum

Formering af lupiner fra stiklinger

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alice Mortensen, 3. august 2018 kl. 11.37

Hej
Jeg har læst på Claus Dalbys hjemmeside at man kan formere lupiner fra stiklinger, for at være sikker på, at de får den samme farve.

Er der nogen der har haft god succes med at formere lupiner, på den måde?

Nedenfor er tekst som er hentet fra Claus Dalbys hjemmeside. Han anbefaler, man spørger i dette forum.

“I stedet formerer hun lupinerne vegetativt, som det hedder. Det sker ved, at små basalstiklinger (de små nye bladrosetter), der dukker op nede ved jorden, når en plante er blevet et par år gammel, skæres fra og pottes Op”

Når jeg har sat de små nye bladrosetter i jord, hvordan plejer jeg dem så ? Hvilke forhold, vanding, sol/skygge etc?
Og hvilken slags jord er bedst?

På forhånd tak

Venlig hilsen
Alice

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2018 kl. 12.10

De skal have masser af lys, men ingen sol.
Brug en god porøs priklejord. Jeg blander grus og havemuld, men ingen kompost, før de har slået rod.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Mortensen, 3. august 2018 kl. 12.58

Tak for svar Lars Holt 😀

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. august 2018 kl. 18.15

Jeg har lavet mange forskellige stiklinger af stauder på omtalte måde om foråret, når bladrosetten dukker op og inden planten skyder i vejret. Stikker i dybe potter til pæleroden i fugtig blandjord og skygget i koldhus. Mange der ikke kan deles kan formeres på denne måde.
Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Mortensen, 3. august 2018 kl. 19.44

Tak for svar A.M Lønbæk :-)

Nyt svar til emnet »Formering af lupiner fra stiklinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af lupiner fra stiklinger

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider