Forum

Overlevelsesvanding

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. august 2018 kl. 11.39

Det er lidt op ad bakke, at vande sine pære(espalier)træer med vandkande eller -slange. Jorden har svært ved at tage imod vandet når den først er blevet knastør.
Men når de nu har gjort sig den ulejlighed, at sætte så mange skønne pærer, så skal de nu alligevel nurses bedst muligt.
Første har de fået en fodpose af halvomsat kompost, og så har jeg nogle plastspande med huller i bunden. Jeg plejer at bruge dem til at starte podede træer i, men nu har de lige fået en anden opgave. Jeg har stoppet hullerne let til med engangsvaskeklude af skumgummi, og så står der en spand ved hvert træ. Spamdene fylder jeg en og somme tider to gange dagligt med 10 liter vand. Vandet siver så tilpas langsom igennem hullerne, at jorden kan nå at suge vandet, i stedet for at det løber af på overfladen.
Og pærerne strutter af sundhed.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. august 2018 kl. 11.40

Overlevelsesvanding ll

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. august 2018 kl. 11.41

Overlevelsesvanding III

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. august 2018 kl. 11.41

Sorry, billedet skulle ha' været det her.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 5. august 2018 kl. 12.27

Smart - den idé vil jeg straks kopiere. Steder hvor grunden hælder er det stort set umuligt at vande, uden at det meste af vandet løber væk.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 5. august 2018 kl. 12.56

Jeg bruger en 25l dunk med et 4mm hul i modsat låget.
Så kan jeg fylde den oprejst og vandet løber ud når jeg lægger den ned.
Mvh

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2018 kl. 14.12

Fin drypvanding i det fri! Jeg lægger en slange ud og lader vandet løbe ganske stille. Jeg har dog i de seneste år plantet nogle dyre træer i et rundt ophøjet bed, støttet af marksten. Her har jeg nedgravet et kloakrør sammen med træet. Her kan jeg så uden vandspild vande direkte i røret. Det får 20-30 liter vand flere gange om ugen.
Og ja, desværre kan det være næsten umuligt at vande knastørre krukker og bede op. Krukker bør sænkes ned i en murerbalje med vand, hvis de er helt udtørrede. En omvendt flaske vand stukket ned i jorden kan også hjælpe, hvis den skiftes ofte.
Ingeborg

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. august 2018 kl. 14.15

Her graver vi urtepotterne ned ved planten. Ved træer graver vi også en urtepotte ned nedenunder (det gør vi nu først!) og stiller så nr. 2 oven på. Så har vi en beholder vi kan fylde, og vandet bliver ledt 15-30 cm ned i jorden - der, hvor rødderne er.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. august 2018 kl. 14.17

PS vi bruger i sommerhuset samme idé som Ingeborg. Men flaskerne skal graves helt ned, så der kun er 2 cm over terræn. Der skal vandes i dybden!

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. august 2018 kl. 16.39

Smarte råd!
Dem må jeg huske. :-) Jeg vander pt 2 roser, 2 frugttræer, og alle potterne med slange. Men den kan ikke nå om til pæretræerne ved sydgavlen, så her bruger jeg en murerbalje, så de får 2 x 15 liter hver.

I øvrigt havde jeg fået hedeslag (eller hvad man nu kalder det at blive glemsom i varmen!), så en lille vasketøjskurv med rent og vådt tøj- viste sig at her havde den lille tudse slået sig ned. UFF! Da jeg ville hænge det op!

Tudsen blev evakueret- og tøjet røg til vask igen.

Mvh
Tine- og nu gik jeg endda igen til brugsen (2 x 4 km)- og glemte at købe dåsefoder... Varmen gør mig lidt debil.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2018 kl. 8.04

Slangevanding kan godt snyde een lidt. Jeg har taget tid på hvor længe jeg er om at fylde en 10 l kande med vandhanen drejet fra vandret til lodret stilling 1 gang. Jeg opdagede at jeg slet ikke vandede længe nok. Man vander mere kontrolleret fra kande.
Ingeborg

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. august 2018 kl. 20.48

Om man vander med alm. vandslange eller evt, med en siveslange, så er det da ret enkelt at aflæse sin vandmåler, og så se hvor meget der vandes i f.eks. ½ time.
Men hvis man regner med ca. 0.1 liter/sek. for et almindeligt tappested (en vandhøne) så er det ikke helt ved siden af.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. august 2018 kl. 21.15

Jeg har stillet sådan en tilsvarende urtepottespand fyldt med afklippet græs ved et par buske, som jeg gerne vil gøde lidt samtidigt med, at jeg vander og svækker græssets gødningsværdi og surhed.
Men skulle jeg nurse et ungt frugttræ, så ville jeg nok helst ikke vande på den måde. Jeg ville nærmere sikre, at der kan pøses en hel spand vand på i en fart, uden det løber alt for langt væk. Det er måske overtro, men jeg mener, at det nærmere vil simulere regn, der fordeler sig jævnt over hele rodnettet, og det må være ønskværdigt. Ligesom at minimere vandingens hyppighed, så træet selv motiveres til at danne dybe rødder, også må være ønskværdigt.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2018 kl. 21.23

Selvfølgelig kan man aflæse større mængder vandforbrug på sin måler, det jeg skriver er, at når jeg vander med slange har jeg ikke så meget kontrol over vandmængden som når jeg vander med kande. Men det er nu svært at aflæse 10-50 liter forbrug på en vandmåler. Måske er målerne ikke ens over hele landet, og vores er anbragt et svært tilgængeligt sted.
Ingeborg

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. august 2018 kl. 22.11

@Ingeborg Hansen

Med dit vandforbrug til have, så gætter jeg på, at det vil kunne betale sig for dig, at du selv køber en lille vandmåler og skruer på vandhanen.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2018 kl. 22.22

:-) ----- nå, det er nu mere fordi jeg hverken vil vande for lidt eller for meget i mine krukker - har allerede druknet nogle blomster. Det er mere for at have styr på, hvor meget jeg vander - så jeg fortsætter med vandkanden i stedet for slangen.
Jeg har da sat en limit på 20 m3 vand til havevanding foreløbig. Nu må vi se om det bliver til mere.
Måske lærer jeg at sætte mere pris på det vand, der kommer ovenfra. Jeg er nu ellers glad for det skiftende danske vejr, når det opfører sig normalt.
Ingeborg

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2018 kl. 22.24

For en ordens skyld kan jeg oplyse at vores vandforbrug i en husholdning med 2 personer ligger på 80 m3 om året - og det er vist ikke at frådse. Gennemsnitsforbruget pr. person er beregnet noget højere.
Ingeborg

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 3. september 2018 kl. 10.43

Jorddækning med hækafklip og andet er også aldeles fremragende
til at beskytte mod udtørring.
Når alle andre jordoverflader er tørre kan man finde fint med fugtighed hvor der er jorddækning.

Brug GOOGLE skriv - "mulching", - se billeder.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2018 kl. 19.56

Vi har lige aflæst vandmåler. Skønnet forbrug var 76 m3. Men i år har vi brugt 95 m3, så jeg regner med at merforbruget skyldes havevandingen, så det er billigt sluppet.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Overlevelsesvanding«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overlevelsesvanding

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider