Forum

Vandperler?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. august 2018 kl. 16.49

Er der nogen af Jer, der har brugt dem til vaser/orkidéer mv?

Jeg overvejer lidt at købe nogen, men jeg er meget i tvivl.

Grunden er, jeg kom til at se en Youtubevideo om en Orbeeze’s Bomb. Så ville jeg jo vide hvad, de der tingester var, og på dansk hedder de så vandperler, og er mest egnet til fodbade i spa! Eller noget! ;-)

(Jeg ved ikke med youtubevideoer, jeg starter med at se sjove kattevideoer, og så ender jeg med underlige videoer, hvor folk putter besynderlige ting i mikroovne eller i skraldeknusere og sådan… )

Mvh
Tine- eller ting lavet af pap!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. august 2018 kl. 16.52

Hej Tine Andersen

Vent lidt med at "åbne muldvarpen" - der er ikke nogen klar information om produktet hos de forhandlere, der dukker op når man kigger på nettet....

Der er (mindst!) tre forskellige forklaringer på, hvad vandperler er lavet af:
"De er lavet af en saltvandsopløsning"
"De er plastiklignende"
"Vandperler er plastikperler"
ØHHH - hvad skal man tro ???

Så nu har jeg spurgt en af forhandlerne - jeg vender tilbage, når jeg har mere information.

HVIS der er plastik involveret er det jo ihvertfald ikke ønskeværdigt at få vandperler ud i hverken vandkredsløbet eller i jorden - det ender som mikroplast.
Og det er ikke hensigtsmæssigt at fremstille, forhandle og forbruge dem - de er som andre former for plastik baseret på råstoffer af fossil eller biobaseret oprindelse.

Afhængigt af hvilke salte, der kan være anvendt i produktionen af vandperler kan det jo give ikke-ønskede virkninger i både vand- og jordmiljøet.

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 6. august 2018 kl. 17.25

Jeg har set 2 forskellige typer - den ene var en form for gelé, der opsugede vand og som den langsomt afgav, men hvor vidt den var af en form for plastik ved jeg ikke.

Den anden er simpelthen glasperler uden hul, som man putter ned i vaserne omkring de afskårne blomster, så de holder sig stående, og derefter fylder vasen med vand.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. august 2018 kl. 15.56

Okay.
Som jeg har forstået det, så er de baseret på et salt (ikke stensalt, kogsalt, salt på æggemaden-salt eller køkkensalt), som er brugt i Mellemøsten, der suger vand og afgiver det løbende.

Men jeg afventer da, det svar Lone får.

Jeg har forresten ikke tænkt mig at bruge det i andet end vaser/mine orkidéer, der ikke trives i denne solstegte hede. Jeg har kommet oasis i bunden af deres potter, men de er tørre og har begyndende gule blade. Da det ikke regner, vander jeg med mit kalkrige vand, og det kan de nok ikke lide.

Mvh
Tine

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. august 2018 kl. 19.38

Og nu har jeg købt vandperler. Der står de er lavet af plasic- og jeg formoder, de rummer en gel af en slags.

Så må vi se.

Mvh

Tine

Nyt svar til emnet »Vandperler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vandperler?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider