Skrevet af: Sus Holgaard, 24. april 2005 kl. 8.31
Jeg har et havehegn,som desværre er ved at falde sammen,men som er helt overgroet med efeu som jeg gerne vil tage rigtig mange stiklinger af, så jeg kan få nye til det nye hegn.
Hvordan gør jeg?
Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 14.07
Hej Sus – se øvrige indlæg om Vedbend!
Skrevet af: Grete Pålsson, 2. juni 2008 kl. 11.50
Hvordag får man fjernet en efeu, der gror op ad en væg, der er vandskuret og efterfølgende malet. Det ser ud til, at maling m.m. fælger med, når jeg forsøger at få den væk.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Grete Pålsson
Ferren 87
9492 Blokhus
e-mail: gp@skovlyejendomme.dk
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 29. april 2020 kl. 19.19
Jeg har en kirsebærlaurbær plantet i september mdr, mit problem er at bladene i toppen bliver gule, hvad skyldes det
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 29. april 2020 kl. 19.19
Jeg har en kirsebærlaurbær plantet i september mdr, mit problem er at bladene i toppen bliver gule, hvad skyldes det
Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2020 kl. 19.46
Kan du ikke indsætte et billede?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2020 kl. 22.58
Hold jer nu til emnet, som handlede om at tage stiklinger af efeu!
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 23.06
Hej Ellen.
Som Lars skriver så er det nemmere at analysere bladene, hvis man har et billede at gå ud fra, men det mest sandsynlige er at den sikkert mangler lidt gødning, hvis ikke du har givet den noget. Som regel har et ny indkøbt frugttræ lidt gødning liggende i potten med fra planteskolen (især hvis de har brugt osmocose), som er en slags langtids gødning, men allerede året efter kan der opstår mangel symptomer og så må der gødes igen.
Hvis du har mulighed for det kan du give dit træ lidt kompost eller 300 gram tørrede hønsegødning og så se om ikke dit træ har fået "en bedre kulør" om Ca en måneds tid. Har du stadig problemer må du vende tilbage med et billede.
Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 23.11
Hej Ingeborg.
Boi har anbefalet at spørgeren læste denne tråd www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/2392.html for evt at finde svar på sit spørgsmål. Men ellers har du ret med at det giver lidt forvirring når der blandes for mange ting ind i en tråd.
Men jeg har alligevel tilladt mig at supplere Lars...
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 1. maj 2020 kl. 9.07
Sender hermed et billede af min kirsebærlauerbær
Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2020 kl. 9.37
De trænger til gødning, bl.a. kvælstof, men nok også mikronæringsstoffer f.eks. magnesium.
Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2020 kl. 14.20
Ups jeg læste den som et kirsebærtræ....
Jeg ville nok også prøve med lidt kvælstof i form af hønse gødnings piller.
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 1. maj 2020 kl. 21.36
Tak for svaret, jeg vil prøve at give mere gødning
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 3. maj 2020 kl. 16.31
Har et nut spørsmål. Hvor dyb vokser et lagustahæk, jeg mener i jorden, vores jord er fyldt med byggeaffald ca 25/30 cm hvad gør jeg ?
Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2020 kl. 17.04
Det er før man planter, at man fjerner så meget byggeaffald, som man kan.
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 5. maj 2020 kl. 15.13
Du misforstår det øverste lag på ca20/25 cm er muld, derefter er der byggeaffald som jeg er bange for rødderne ikke kan gro igennem
kan man plante efeu som hæk istedet der? Og hvis hvor god jord kræver de, de skal gro op af et rionet ? og hvor tæt skal de plantes?
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 5. maj 2020 kl. 15.13
Du misforstår det øverste lag på ca20/25 cm er muld, derefter er der byggeaffald som jeg er bange for rødderne ikke kan gro igennem
kan man plante efeu som hæk istedet der? Og hvis hvor god jord kræver de, de skal gro op af et rionet ? og hvor tæt skal de plantes?
Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2020 kl. 17.33
Nej, jeg misforstår dig ikke.
Når man planter en hæk, specielt i et nybygget område, graver man to spadestik ned, for at se, hvad der er nedenunder. Og så må man beslutte, hvor meget man vil fjerne.
Jeg tror nu nok, at hækkens rødder skal finde gennem byggeaffaldet. Den kritiske periode er, indtil de er nået gennem, så de kan optage vand selv i tørkeperioder fra jorden under byggeaffaldet.
Vi har et paradisæble, som vi måtte bruge mejsel for at få stort nok hul til - byggeaffald i store plader, som vi ikke kunne fjerne I:(
Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.00
Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Efeu, hvordan med stiklinger?