Forum

Beskæring af ribs- og solbærbuske?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2018 kl. 8.39

Jeg har prøvet at google spørgsmålet, men ikke fundet det svar jeg efterlyser: hvilken af de nævnte buske bærer frugt på nye grene og hvilken på gamle eller to-årige grene?

Kan jeg på nuværende tidspunkt skære begge buske helt ned ?
Buskene er 40 år gamle. Begge buske er foryngede med mellemrum.

Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 3. september 2018 kl. 9.14

Solbær: Jeg har af min mor lært, at man på solbærbuske hvert år klipper de grene af, som har båret bær. Jeg ved ikke, om det er den korrekte metode, men den fungerer fint:-)

Stikkelsbær:
"Stikkelsbær sætter bær på 2.års og ældre grene. Busken udtyndes, for at der kan komme luft og lys til frugter og for at nedsætte risikoen for sygdomsangreb. Foryngelsesbeskæring sker ved hvert år at fjerne nogle få grene helt nede ved jorden. De fjernes først efter 3–4 års bærhøst."
Fundet i denne artikel: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/baer_druer_og_figen/857.html

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 3. september 2018 kl. 9.15

Hov, du spørger jo til ribs og solbær - og ikke stikkelsbær og solbær, så se bort fra sidste del af mit svar.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 3. september 2018 kl. 9.20

Undskyld for spam. Jeg ville ønske man kunne redigere et svar.

En tilføjelse: Jeg har både haft held med at skære solbær- og ribsbuske helt ned i efteråret, og flyttet dem til nye steder i haven. Begge buske er kommet fint igen. Jeg tror, jeg gjorde det lidt senere på året. Sidst i september/start oktober, hvor der er større sandsynlighed for regn og fugtig jord.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2018 kl. 9.25

Tak for svarene. Jeg er ved at renovere, så jeg beskærer helt ned.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. september 2018 kl. 9.54

Så vidt jeg kan se kommer solbær på et-årige og ribs på 2+årige skud.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2018 kl. 9.56

Tak Vibeke, jeg kan aldrig huske det.
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. september 2018 kl. 17.51

Hej Ingeborg -
De bærer på 2 års skud og det betyder bare at du enten får bær helt ved jorden, eller må vente et år - og så skal du nok få bær igen.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2018 kl. 19.58

Tak for svaret Boi, men jeg skal åbenbart have det skåret ud i pap.
Jeg forstår dig sådan at både solbær og ribs bærer frugt på 2. Års skud/grene. Når jeg er i tvivl stadigvæk er det fordi jeg forskellige steder har læst at den ene busk bærer frugt på nye skud og den anden på 2 årige, mens jeg af dit svar læser at det er ens for begge buske?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Beskæring af ribs- og solbærbuske?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af ribs- og solbærbuske?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider