Forum

Klargøring til græs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 24. november 2018 kl. 17.16

Hej.
Vi skal have græs i vores kolonihave. Der har tidligere været bede og træer men alt er fjernet nu. Der er dog en grøn bund af småplanter og ukrudt som nærmest er umuligt at fjerne med håndkraft.
Vi vil så græsset til foråret da vi ikke har tiden nu.
Jeg vedhæfter billede.
Spørgsmålet går på hvad vores fremgangsmåde bør være nu. Skal jorden vendes for at dræbe uønsket grønt og så fræses og jævnes til foråret? Skal den fræses nu inden vinter? Alle har en god idé, men vi vil godt gøre det rigtigt og bedst første gang, så vi ikke spilder tiden.
De større planter på billedet er der ikke mere.
På forhånd tak

Maja og Thomas

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 24. november 2018 kl. 18.35

Hej Thomas for en del år siden havde jeg det samme problem, jeg havde en rotorklipper og købte dertil en ny kniv med fjedre til vertikalskæring, med den kørte jeg over arealet på kryds og tværs nogle gange, (det kan fint gøres nu før frosten kommer) og igen i foråret, derefter er arealet klar til såning. Henry G.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2018 kl. 23.55

Jordtemperaturen skal være over 7 grader før du kan så græs, så tag det med ro, det kan ikke gøres før til forår.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 25. november 2018 kl. 8.56

Jeg tager det roligt med selve græsset så :-)
Men udfra billedet, hvad bør jeg gøre nu her inden vinter? Vil det grønne forsvinde med frosten eller skal jeg vende jorden?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. november 2018 kl. 9.23

Jeg har aldrig forstået at folk fræser og vertikalskærer områder med både etårigt og flerårigt ukrudt. Det flerårige som kvikgræs og skvalderkål etc. bliver skåret i stumper og stykker, hvor hver lille bid kan danne en ny plante. Man kan ikke på billedet se hvilke planter der er. Det etårige forsvinder, men det flerårige kommer igen .... uden indsats fra din side.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 25. november 2018 kl. 9.28

Nu er det selvfølgelig et spørgsmål, hvor stor krav du stiller til den kommende græsplæne. Græsser i samarbejde med en plæneklipper er utrolig konkurrence dygtig over for næsten al ukrudt, så hvad der spirer op nu vil forsvinde af sig selv når græsplænen etableres og klippes. Undtaget er de ukrudter der kan trives i en græsplæne, men de kommer under alle omstændigheder også efter græsset er etableret, fx. Mælkebøtter, Høgeurter, Bellis osv., og så kan du vælge en evig kamp mod disse, hvis du vil have en steril græsplæne, eller accepterer dem som en del af græsplænen, hvis du kan trives med det.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 25. november 2018 kl. 9.39

Jeg accepterer helt sikkert en græsplæne der ikke er perfekt.
Vel det sige at jeg i princippet skal lade den være som den er nu og så bare jævne den ud (huller og den slags) og så græsset oven på det der nu vil være af grønt? Til foråret altså.
Det er første gang i mit liv jeg har ansvaret for en have. Så min viden er lig nul

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. november 2018 kl. 10.12

Er det lavendel i midten?
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 25. november 2018 kl. 10.33

Ja det er det. Men den bliver hentet i dag af nogen der vil sætte pris på den :-)

Nyt svar til emnet »Klargøring til græs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klargøring til græs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider