Forum

Gratis ler alle vegne, køb derfor ikke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. december 2018 kl. 17.55

Så er det nu at supermarkederne vil af med deres ler og nu er man mere end velkommen til at tage det.

Jeg har lige hentet 5 kg og vil lave en god potte muld af det til foråret, hvor alle potteplanter skal have nyt eller mere jord. Der findes man forskellige potte jords blandinger og jeg jeg syntes at forstå at 10 - 15-20 procent ler i en blanding ikke er helt tosset. Husk at ler holder på vandet og næringsstoffer. Om ler sammen med sand er godt til kaktusser ved jeg ikke, men det ved Svend Høst mere om.

Hvis du har gode erfaringer med ler i pottemuld høre jeg dem gerne, være sød og lægge dem ud i tråden..

Redigeret af administrator 23. december 2018 kl. 19.40. Firmalink er slettet fra indlægget.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. december 2018 kl. 18.17

Glemte lige at nævne at jeg lader det ligge og tørre for så at slå det i meget små stykker og her blande det i spagnum eller havejord med kompost.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. december 2018 kl. 9.40

Hej Søren

Jeg har rapporteret dit indlæg som reklame for en forhandler, en anbefaler og en producent.

Jeg er helt enig med dig i, at det er topvigtig at lede efter viden om jordblandinger egnet til forskellige dyrkningsformål.
Men jeg er uenig med dig om, at der skal handles med udtømmelige ressourcer til potteplanteformål.
Jeg er helt sikker på, at andre kunder / de kunder der "gratis" hjembringer en eller flere blokke såkaldt dekorationsler, forud har betalt for at supermarkederne har varen stående på hylderne - hjemkøbt fra de firmaer, der opgraver, forarbejder og videresælger ler fra istidsaflejringer / havaflejringer).

Vi bør spare så meget på naturens reserver af sand, ler og sphagnum (og alle andre former for råstoffer) som det overhovedet er muligt. Ingen af disse ressourcer findes i uendelige mængder på jordkloden. Derfor må vi være meget nysgerrige på at agere, så der spares så meget, som det er muligt på ikke bare disse, men på alle slags ressourcer som naturen omkring os rummer. Det samme synspunkt er en del af baggrunden for FN's 17 Verdensmål (som mange lande og såmænd også flere danske kommuner allerede har tilsluttet sig).

Derfor vil jeg bruge anledningen her til at opfordre Havenyt's redaktør til at undersøge mulighederne for at formidle opdateret viden om jordblandinger og kompostanvendelse i en form, som tilskynder til det lavest mulige ressourceforbrug og maksimal lokal recirkulation af de stoffer, som indgår i dyrkningskredsløbet.

En mulighed kunne være, at redaktionen på Tidsskriftet Praktisk Økologi opsamler og udgiver et opsamlingsværk /opslagsværk om emnet hjemmelavede jordblandinger og anvendelse af kompost. Emnet har været beskrevet fra mange forskellige synsvinkler gennem tidsskriftets 27 år lange udgivelsesperiode.
PØ's haveambassadører gør en indsats for at formidle (blandt meget andet) viden om jordblandinger. Men deres indsats gør det ikke ud for et opslagsværk, som kunne være tilgængelig på ethvert bibliotek / på foreningens og Havenyt's hjemmeside.

En anden mulighed er at nyttiggøre og nyformidle en del af den store praktiske viden, der er dokumenteret i det Danske Gartnerimuseums store samling af fagbøger og tidsskrifter helt tilbage fra 1800-tallet (altså før industrialiseringen af gartnerierhvervet blev en realitet og før begrebet økologi var kendt)
Måske har Gartnerimuseet selv ressourcer til løse opgaven - det kan undersøges. Måske kan Praktisk Økologi medvirke i at skaffe ressourcer til at samle denne viden og formidle den i et samlet værk ved at indgå i et fælles projekt med gartnerimuseet.

Det er tænkeligt at de uddannelsesinstitutioner, der arbejder med økologisk dannelse af praktikere og studerende ville være interesserede i at indgå i et formidlingsprojekt rettet mod produktionsleddet og mod jordbrugere / havebrugere.

Sluttelig vil jeg lige minde om et kun delvist udnyttet dyrkningsareal på mere end 84000 hektar dansk jord, der i dag er villagrunde - en ressource som kan nyttiggøres i langt højere grad end det sker i dag.

Venlige hilsner
Lone

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. december 2018 kl. 14.00

Altså leret ER gravet op - og der er ingen chance for at de placerer det i den grav hvor det er hentet igen. Samtidig vil butikkerne ALTID bestille nok hjem hvert år - så forbruget/salget af ler vil kun stoppe, hvis folk ikke længere laver dekorationer.

Derfor er det en fin idé at hente den smule overskuds-ler der er tilbage, ved de butikker som har det liggende alligevel. Specielt hvis det betyder, at man så bruger mindre spagnum eller lign.

Iøvrigt vil jeg da mene, at det netop IKKE er reklame for en "forhandler", når man fortæller hvordan man får et lignende produkt til NUL kroner. Men sådan er vi jo så forskellige.

Og som sagt, ALT der ikke bliver solgt i butikkerne og smidt ud, har alle andre kunder betalt for i forvejen. Så med Lones argumentation i baghovedet, skal vi fx. heller ikke supporte, at enlige forældre, pensionister eller andre svage får madvarer med udløb fra butikkerne gratis, fx. juleaftensdag. Kalder det blot spild af ressourcer.

Men ellers ønskes I alle en uforglemmelig god jul og et dejligt nytår!! ;)

/Ayoe

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 22. december 2018 kl. 17.29

Godt sagt Ayoe :-)
Og glimragende jul og nytår til dig og også til alle I andre her på Havenyt ;-)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Kirk Nissen, 23. december 2018 kl. 19.40

Kære alle,

Jeg har slettet linket i Sørens indlæg.

Ikke fordi jeg tror, at Søren er ude på at lave skjult reklame. Han har i tidens løb skrevet mange relevante og hjælpsomme indlæg, og jeg overbevist om, at det blot er et venligt tip.

Men for at dæmme op for et stadig øget pres fra folk, der gerne vil reklamere i forummet her, kører vi i en periode en meget streng stil, hvor samtlige firmalinks slettes. Vi vil løsne op igen, så der bliver plads til de "hjælpsomme links", så snart dem, der spammer, har opgivet og fundet andre jagtmarker. Men indtil da fjernes alle firmalinks, så snart vi ser dem.

Og tak til dig Lone for idéen til et nyt emne, vi kan skrive om på Havenyt.dk. Det er kommet med på listen over 2019-emnerne.

Faktisk har jeg - inspireret af dig - lavet en opfordring på www.havenyt.dk til, at læsere af Havenyt.dk sender mig deres ønsker og idéer til emner, vi kan skrive om i 2019.

Det er jo jer, siden er lavet for, så derfor bliver den også mest relevant og bedst, hvis I fortæller os, hvad I synes er interessant at læse mere om.

I ønskes alle en glædelig jul og et godt nytår.

Venlige hilsner
Heidi Kirk Nissen
Redaktør

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. december 2018 kl. 20.21

Men hvorfor købe ler til pottemuld? Og så tørre det?
Man kan vel overtage massevise af tørre juledekorationer efter jul. Og så bruge dem?
Mine lerklumper fra børnenes dekorationer ryger ud i rosenbedet. Roser kan vist godt lide lidt lerholdig jord.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. december 2018 kl. 20.21

Og tak til redaktøren for køre en hård linje ift. links.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. december 2018 kl. 0.59

Hej Heidi.

Det er ikke min interesse at reklamere for et bestemt firma, kun lige bruge et eksempel.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. december 2018 kl. 0.59

Hej Heidi.

Det er ikke min interesse at reklamere for et bestemt firma, kun lige bruge et eksempel.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. december 2018 kl. 6.30

Kære Freya.
Nu er det ikke alle, der dels har små børn længere og som derfor kommer hjem med juledekorationer mere. Ligesom vi hellere ikke får nogle juledekorationer, med mindre vi sel laver dem. At gå ud og give penge for ler er dumt, hvis man kan få den i nakken, hos sin lokale supermarked.

At ler kan bruges til meget godt i haven er ingen hemmelighed og selv biodynamikerne blander den i deres kompost. Man kan i øvrigt bare smide leren i vand så opløses det nemt. Så selvom jeg nævner det med at slå den i stykker finde der også andre metoder at udbrede den på.

God jul

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2018 kl. 0.57

Kære Lone.

Du har selvfølgelig ret lang hen ad vejen og jeg deler næsten også samme holdning til tingene som du, men jeg vil også gerne være ærlig og sige at tingene bare ikke løser sig ved et spit sekundt. Husk at det er gået 70 år med pesticider og selvom mange heldigvis er taget af marked er vi ikke sluppet af med dem endnu. Der skal mere end vilje til og så længe, der tænkes mere i økonomi end i miljø er det svært. Vi vil jo alle sammen gerne have penge og pension. Derfor skal der produceres og det koster både for miljøet og menneskelig.
Men vi som forbruger kan så forsøge at påvirke det lang hen af vejen.
Økologien har så vidt jeg ved været aktuelt de sidste 35 år, hvor den heldigvis har fået god medvind de sidste par år, men også den har nogle svagheder og det vil stadig tage år og omvende. Ca 8 procent af den mad, der produceres herhjemme er økologisk, hertil skal ligges det importeret, men det er stadig en meget lille del og hvis vi antager at der er 25 procent af den danske befolkning, der er økologiske er det stadig en lille del.

Med hensyn til gartnermuseet og deres viden om gammel dyrkningsmetoder, så syntes jeg hel bestemt at det skal frem, men du må bare ikke tro, at det bliver en revolution indenfor havebrug. Det er vi stadig for moderne til. Det er kun os, der hygger os med haven, der kan tage dem i anvendelse.

Mht brug af resurser så giver jeg Ayob ret, da det desværre gælder om at bruge de resurser, der er masser af i nabolaget og som vi kan få gratis. Hvorfor belaste miljøet yderligere ved at bortskaffe det? . Der er efter min mening en syg kultur herhjemme omkring mad, at der ville blive smidt Ca 260 tons mad ud og videre til forbrændingen i år. Sidste år var tallet 200 tons. Men du og jeg bidrager til dette når vi handler også selvom vi ikke vil det.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. december 2018 kl. 7.07

Ikke al mad der smides ud ender i forbrændingen. Kommunerne er godt på vej med ordninger til bioforgasning. De findes mange steder allerede. Her bevares næringsstofferne i det mindste.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2018 kl. 9.30

Om det forbrændes til varme eller biogas, der i sidste ende også ender som varme og strøm er vel hips som haps. Det er vulgært at tænke på at vi snakke miljø, fattigdom og overflod i et af verdens rigeste lande. At vi er så rige at vi er nød til at give vores penge væk til andre lande. Men vi har åbenbart ikke råd til at begrænse os.

Nyt svar til emnet »Gratis ler alle vegne, køb derfor ikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gratis ler alle vegne, køb derfor ikke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider