Forum

Spaghnum til terassekrukker?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Palle Lenzing, 7. maj 2005 kl. 15.02

Jeg har været hos planteskolen for at se på jord/spaghnum til min terassekrukker. Det er lidt af en jungle at bevæge sig i og priserne er fra 15–50 kr. pr. 50 liter.

Mit spørgsmål er derfor:
Jeg har set plantesække beregnet til drivhusplanter, f.eks. agurker og tomater. Disse plantesække er beriget med gødning. Og prisen er overraskende lav –
der er et weekendtilbud for 50 l. for 10 kr.

Er den spaghnum der er i disse sække ikke
fuldt på højde med andre – således at jeg
ligeså godt kan vælge de billige plantesække til mine krukker.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda, 8. maj 2005 kl. 6.06

Hej Palle
Jeg har gennem flere år anvendt plantesække jord til mine krukker – netop pga den billige pris. Der er mange penge at spare, når der er mange krukker, der skal til plantes. Jeg har aldrig haft problemer, og mine blomster trives vældig fint!

VH Linda

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 8. maj 2005 kl. 11.08

Der er utallige meninger om den jord, man fylder i krukker, og som anbringer de ofte dyrt indkøbte planter i.

Jeg har læst utallige anvisninger fra adskillige eksperter, og de er langtfra enige i deres konklusioner.

Dog er det min opfattelse, at ingen eksperter bestrider påstanden om, at planter generelt betragtet trives bedst i en jord, som kan optage vand/næring uden at klaske sammen om og kvæle rødderne.

Spiller pengene ingen rolle, skal man efter min erfaring spille på den sikre hest og ofre de sidste kroner på en lys og luftig spaghnum.

Jeg skal dog ikke undlade at henlede opmærksomheden på, at Det danske Haveselskabs ekspert på området, Konsulent Jens Andersen, konkluderer, at den billige krukkejord er god.

Mine personlige erfaringer er, at man med succes kan anvende indholdet i de danske plantesække, hvis man tilsætter rigeligt med grusgravs-sand og sørger for et effektivt dræn.

I forbindelse med det sidste vover jeg den påstand, at sten, man indsamler i naturen, udgør et dårligt dræn.

Meningen med et dræn er, at det skal kunne opsuge overskydende vand. Det kan sten ikke i modsætning til blandt andet skår fra lerpotter.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 8. maj 2005 kl. 14.13

Hejsa!

Jeg bruger også det billige jord fra plante sække i mune potter og krukker, og det fungerer helt fint

VH Bjarne

Nyt svar til emnet »Spaghnum til terassekrukker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spaghnum til terassekrukker?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider