Forum

Siveslange koblet til regnvandstønde?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 1. januar 2019 kl. 23.46

Hej.
Jeg har en nyplantet bøgepur (plantet vinter 2017), hvor jeg har anvendt 2 x 50 meter siveslange.
Der skulle meget vand til i sommeren 2018 og vil derfor undersøge muligheden for at koble de 100 meter siveslange (1/2") på en regnvandstønde fra et 60 m2 skur/carport. Mine spørgsmål går på:
1. Vil der være tryk nok, til at vandet kan nå ud i siveslangen - 100 meter?
2. Stiller det krav til regnvandstøndens størrelse?
3. Og hvor højt skal tønden placeres? (jo højere = mere tryk?)

Jeg sætter det først i gang i foråret, men er ved at bygge skuret nu, så derfor tænker jeg løsningen ind nu. Håber I kan hjælpe :-)

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. januar 2019 kl. 0.32

Jeg har forsøgt med en regnvandstønde klodset ca. 50 cm op. Det fungerede ikke. Jeg kan godt få vand ud af slangerne med min dykpumpe, men jeg er usikker på om den kan holde til det i længden.
Mht dimensioneringen, så giver en lille byge på 10 mm jo 600 L på sådan et tag. Du kan forvente omkring 60 mm om måneden i forsommeren.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. januar 2019 kl. 9.06

Vanding af bøgene i 2019 burde være overflødigt - med mindre tørken gentager sig :)

Få evt. fat i et par palletanke hvis du har plads - det batter!

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. januar 2019 kl. 9.32

Jeg har en regnvands brønd installeret på grunden, dvs i indkørsel og den indsamler overflødig regnvand og via en installeret dykpumpe udledes vandet videre over til en anden brønd, men under pumpen står nogle kubik meter vand.... Må disse anvendes til vanding i haven? Jeg tænker ikke mht bakterier, men mere mht afgifter.?

Jeg går ud fra at den er lavet i forbindelse med en lov fra gammel tid, der gerne skulle hindre regnvandet at nå huset og umiddelbart vil jeg derfor mene at den svarer lidt til en regnvands tønde, der bare er i jorden og der kan hentes vand herfra, via en anden dykpumoe, men hvad siger loven?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. januar 2019 kl. 9.53

Hej Martin en siveslange skal have et vist tryk for at virke, i slangen er der små huller der er lukkede indtil der kommer tryk på, der så åbner hullerne, jo mere tryk jo større hul, d.v.s. lille tryk giver dryp, stort tryk giver fin stråle. Når du vil bruge regnvand skal det filtreres først før du sender det gennem drypvandslanger, da et par små støvkorn og (f.eks.myggelarver)kan lukke hullerne. Henry G.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. januar 2019 kl. 11.12

@Søren
Jeg forstår det sådan, at det aldrig har været en drikkevandsbrønd.
Det gør ingen forskel om du opsamler regnvand i en tønde over jorden, eller en "tønde" under jorden. Så du må gerne bruge vandet i din have.
Du skal dog være opmærksom på, at overfladen, det er opsamlet på, er mere forurenet, end tagflader.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. januar 2019 kl. 11.26

Der er også megen skidt i regnvand som sætter sig i hullerne i sivslangen , så den ikke virker , men du kan jo lave din egen af en haveslange , start med at bore små huller i den og gør dem langtsomt stører og slut af med en prop.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. januar 2019 kl. 12.23

Lars.

Jeg vil under ingen omstændigheder drikke det,, men i år har det været fristende at bruge. Jeg regner hellere ikke med at nogle naboer ligefrem ville melde mig, hvis det havde været forbudt. Men bare lige sikre mig en ekstra gang. Så jeg må til Harald Nyborg efter en ekstra dykpumpe

Godt nytår

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 2. januar 2019 kl. 13.08

Kære Alle

Tak for de mange inputs. Jeg vil følge Svend Høsts råd om at bruge en alm. haveslange og bore nogle huller.

Godt nytår.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. januar 2019 kl. 17.42

Søren hvis det er forhøjet grundvandsstand du har under pumpen, skal du have tilladelse til at pumpe det op, da det i så fald vil være en form for råstofindvinding. Henry G.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. januar 2019 kl. 19.08

Ok. Det ved jeg ikke, men jeg vil tro at det hænger sådan sammen. Måske at jeg lige skal vende det med køge kommune, så jeg ikke står med ballade bag efter.

Tak for svaret, Henry.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. januar 2019 kl. 19.34

@Søren, det kan også være at det teknisk set er spildevand. Jeg mener at regnvand der løber i en vejgrøft eller rist fra vejbanen er spildevand.
For mig at se er det lidt teoretisk. Hvis du ved vandet er rent synes jeg da du skal bruge det.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. januar 2019 kl. 22.39

Da regnvands brønden jo ligger inde på min grund, i indkørselen, og min onkel anlagde den, hvilket han sikkert har skulle, jvf byggeregulativerne dengang i 73, ville jeg så mene at jeg har fri adgang til vandet.

Men jeg ved ikke om der kan være nogle specifikke retningslinjer vedr. brug af nedsivet vand. Om der kan være noget med bakterier osv. Jeg ved at min svigerfar har en brønd på sin grund, hvor han kan hente masser af vand, men om det er ulovlig, ved jeg ikke. Hellere ikke her er jeg blevet klogere... Men bør nok få det skåret ud i pap af kommunen.

Jeg ved godt at jeg kan opsætte alle de vandbeholder jeg har lyst og mulighed for

Nyt svar til emnet »Siveslange koblet til regnvandstønde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Siveslange koblet til regnvandstønde?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider