Forum

Vildvin.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karsten Vinther Jensen, 4. januar 2019 kl. 23.17

Kan vildvin dyrkes op af et rionet/jerngitter?
Jeg har prøvet med et ungt eksemplar. Det blev holdt op af rionettet med løse befæstigelser. Men den døde desværre.
Skal den mon have en husmur til at befæstige sig ved gennem dens sugekopper, og derigennem få noget væde/næring?
Jeg vandede den godt.
Vh
Karsten Vinther Jensen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. januar 2019 kl. 23.39

Hvis det er en klatre vildvin, som du havde laver den slyngtråde. da.m.wikipedia.org/wiki/Klatrevildvin og kan sagtens klatre op ad et net. Men er det derimod rådhusvinen, som laver sugekopper, ligesom efeu en er det bedst op ad en mur. Eller skal du også gå og binde den op hele tiden.

Hvad der skyldes dens død ved jeg ikke, men ingen planter elsker for meget vand, kun åkander... 😆

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. januar 2019 kl. 9.13

Hej Karsten Vinther Jensen

Hvis du har mod på at prøve igen kan det være nyttigt for dig at kende de sorter, som er hårdføre i dansk klima. Og der er info om planternes lidt forskellige krav til vækstforhold.
Jens Thejsen (fra Havenyt's ekspertpanel) skriver om det i artiklen "vildvin" - du finder artiklen med søgeordet "vildvin" ved at skrive i søgefeltet øverst på Havenyts side.

Venlig hilsen
Lone Brems

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Vinther Jensen, 7. januar 2019 kl. 9.39

Bliver klatre vildvin lige så rød som rådhusvin? Og vokser den lige så stærkt?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 12.21

I følge det link jeg har indsat bliver den klart rød, men hvad det vil sige ved jeg ikke, men prøv at Google nogle af dens billeder så får du et indtryk af den..

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 15.36

Mange af de billigere, der er at finde på nettet er lig. det jeg har indsat, så bare regn med at det også holder.

goo.gl/images/2HWU7P

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Vinther Jensen, 7. januar 2019 kl. 23.01

Tusind tak for gode råd. Nu føler jeg mig rustet til at prøve igen!

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2019 kl. 23.19

Jeg ved ikke hvor bøvlet den er at stiklinger formere, men jeg har hørt at de slår rod, hvis bare de får jordkontakt, men stadig hænger på moder planten. Jeg har aldrig set det selv. Men hvis du kan få fingre i nogle stiklinger er det sjovere selv at lave. Rema 1000 har nogle gange nogle spændende planter og her har jeg set den tidligere. Men det er nok lidt vovet at vente på.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. januar 2019 kl. 0.02

Den er meget nem at lave stiklinger af. Behandles lige som alm. vin.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. januar 2019 kl. 0.03

Den er meget nem at lave stiklinger af. Behandles lige som alm. vin.

Nyt svar til emnet »Vildvin.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vildvin.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider