Forum

Spadetest til bedømmelse af jordkvalitet

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. januar 2019 kl. 12.45

Ja, det er helt i tråd med beskrivelsen i PØ #6-2007.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. januar 2019 kl. 14.41

Det er en fin lille forklaring, men det jeg undrer mig over han ikke kommer ind på årstidens betydning. Hos mig er jorden meget mere klæg lige nu end den vil være om 4-5 mdr. Det handler ikke kun om at den er våd, temperaturen har også noget at sige.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. januar 2019 kl. 18.40

@Claus

Ja, det er en væsentlig faktor - min baggrund for at lægge linket på havenyt var mest at få blot nogle til at have en mere nysgerrig tilgang til detaljerne i deres havejord :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. januar 2019 kl. 18.28

Hvis jorden er vandmættet er den ikke let at arbejde med, men jeg vudere også min jord ud fra planternes rødder når de graves op. Og når jeg om foråret lige kultivere. Alt andet er efter min mening blevet en større videnskab. Tidligere skulle man både si og brænde sin jord for at finde ud af, hvad den bestod af... Det gider jeg ikke.

Har jeg lagt noget jord dække og graver i dybden kan jeg se at ormene har haft det godt og gravet gange i den gule lerjord. Så er der aktivitet.

Hvis man læser alle de nye og moderne dyrknings former, der med tiden er kommet til, det være sig No dig og permakultur en så er jeg enig med det i at man skal ligne naturen så meget så muligt, at efterårs gravning er bandlyst og dumt og måske mere til skade end gavn. Det er ikke nødvendigt. Masser af kompost er vejen frem. Altså efter min mening.

Nyt svar til emnet »Spadetest til bedømmelse af jordkvalitet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spadetest til bedømmelse af jordkvalitet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider