Forum

Så i sand?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 31. januar 2019 kl. 11.36

Når jeg har sået i potter, har jeg gerne lagt almindelig jord forneden og derover en lag på 5- 10mm. såjord (alt efter frøenes størrelse).
Såjorden er lagt i et tyndt lag hvor jeg har lagt frøet og derover atter et tyndt lag såjord.
Det har fungeret rigtig fint og jeg er fri for potte om.
Men jeg kan ikke få fat i noget såjord (og laver det ikke selv!).
Så jeg tænker at erstatte såjorden med sand.
Er der nogen, som har erfaringer med at så i rent sand (det skal anvendes som jeg anvender såjorden i et tyndt lag)?
Problemet er selvfølgelig, at sand hurtigt tørre ud.
Men jeg kan overdække potterne med plast.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. januar 2019 kl. 16.17

Alm. strandsand / sandkassesand duer ikke da det klumper sig sammen når det bliver fugtigt,
Jeg bruger så og priklejord (Jem & fix ) blandet op med grus og perlite og øverst oppe når frøene er sået et lille tyndt lag kvartsand ,

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 31. januar 2019 kl. 16.35

@Svend
Jeg har også forsøgt mig med Jem&Fix øko så og priklejord men mener ikke, at frøene spire ordentligt (nye frø fra hovedsagelig Bingenheimer el. Solsikken). Det gør de derimod i Farmers såjord.
Men jeg har ikke prøvet at blande den op med grus!
Det må prøves!

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 31. januar 2019 kl. 16.37

PS. Har noget kvartsand liggende fra HN beregnet for sandblæsning. Nogen ide om det er godt nok?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 31. januar 2019 kl. 20.42

Indtil for 2 år siden lavede jeg selv "sphagnum" ved at bruge en flismaskine. Af blade, grene og træsmuld der lå i en udækket træramme (ca. 1 m. høj) i et par år, blev det til det fineste såjord, der blev blandet med havsand IKKE strandsand, men på grund af min sygdom er dette nu umuligt, derfor købte jeg en 400 l sæk sphagnum helt fri for gødning, lader det "gå" gennem et fint sold, det grove bruges til en blandet pottejord og det fineste bruges som såjord der iblandes 1/3 havsand. HAVSAND klumper IKKE men holder længere på vandet sammen med såjorden. Kvartssand kan måske bruges, men måske lidt mindre. Henry G.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. januar 2019 kl. 20.53

Willy..... det er kvartsand fra HN jeg bruger......

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 31. januar 2019 kl. 21.24

@Henry.
Den tænkte jeg ikke. Men jeg kender godt den rene spagnum uden gødning m.m.
Selvfølgelig kan de grovere dele sigtes fra hvorefter man står med et fint løst materiale.
( ... og glemmer i skrivende stund bæredygtigheden ;)

Nyt svar til emnet »Så i sand?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Så i sand?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider