Forum

Leret jord.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. februar 2019 kl. 18.25

Jeg har et område i haven med masiv lerjord.
Lever der overhovet regnorme i masiv lerjord eller kan der komme til det?
Foroven er der et tyndt lag muld. Ca. 10 cm.
Ligger jeg en dynge blade på arealet vil der så komme regnorme som trækker blade ned i lerjorden og dermed forbedre struktur og næringsværdi?
Spørgsmålet går helt konkret på, om jeg kan lade den være som den er og få regnorme til perforere den.

( Jeg er godt klar over, at teret jord kan forbedres på mange måder. Den kan graves igennem og blandes med forskellige materialer og der kan sås forskellige afgrøder der delvist kan trænge ned i den.)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. februar 2019 kl. 20.08

Jo, regnorme kan godt forbedre en leret jord. Brug din greb til at stikke huller i jorden, inden du lægger blade/kompost på.
Du kan muligvis hjælpe dem ved at grave det første lag blade ned, så du kommer 10 cm under mulden.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. februar 2019 kl. 20.10

PS.
Du kan med fordel så olieræddike i jorden. Dens rødder trænger gennem lerjord, og helt ned i 2 meters dybde.
Det giver ormene kanaler at færdes i.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. februar 2019 kl. 20.51

@Lars
Jeg tænkte mere på om nogen havde erfaring med, om der skete nogen væsentlig ændring af jorden indenfor de første par år efter man havde lagde et lag blade.
( Olieræddike tænkte jeg iøvrigt ikke på. )

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. februar 2019 kl. 20.57

Min jord er temmelig leret -måske ikke ligefrem massiv- men regnormene har ingen problemer med den. Kun hvis den bliver tør og danner en hård skorpe. Så trækker de selvfølgelig dybere ned. Når du ligger blade og f.eks. græsafklip ud holdes den fugtig under normale vejrforhold og "foderet" trækker orm til og tillader dem at opformeres. Det har jeg gode erfaringer med.
Du skal dog ikke regne med jordens karakter ændrer sig grundlæggende. Der kommer ormegange som skaber dræn og udluftning og det er jo fint, men hvis du finder på at grave jorden igennem er alt det jo væk og du har kun et lidt højere indhold af organisk stof tilbage. Altså vil jorden klaske sammen og blive næsten lige så umedgørlig som før.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. februar 2019 kl. 21.21

@Claus.
Ok. Netop jordstrukturen tænkte jeg på.
Kunne være, at orme trak en masse organisk affald ned som formuldede. Men det er selvfølgelig lidt naivt at forestille sig, at orme er istand til at hive så meget ned og lave så mange gange, at jorden bliver lettere og fyldt med komposterede bladdele.

Med tanken skulle prøves :)
Jeg har oplevet det i køkkenhaven hvor bladdække gjorde jorden helt fantastisk let og humusrig p.gr.a. en meget stor mængde regnorme.
Men det forudsætter jorden i forvejen er relativ let.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. februar 2019 kl. 23.21

De trækker selvfølgelig materiale ned og det er en forbedring. Det er bare ikke nok til ændre så leret en jords karakter. Hvor meget kompost ville du blande i hvis du skulle lave pottemuld af det? Lad os sige 1/3. Det svarer til at du ligger 15 cm kompost oven på jorden og blander det op med de øverste 30 cm af lerjorden. Hvor tykt et lag blade svarer til 15 cm kompost? Jeg ved det ikke, måske en halv meter? Det kommer mao. til at tage mange år at få den mængde indarbejdet af ormene.

Men som sagt, og som du selv har oplevet, så har ormegangene en struktureffekt i sig selv, så metoden er ganske udmærket hvor du ikke har tænkt dig at grave jorden som i en traditionel køkkenhave. Jeg bruger den under rabarberne og jordbærrene. Det vil givetvis også være godt under bærbuskene.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fabil Baron, 16. februar 2019 kl. 9.27

Slettet af administrator 17. februar 2019 kl. 21.11.

Nyt svar til emnet »Leret jord.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Leret jord.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider