Forum

Kartofler i pots og spande

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. februar 2019 kl. 8.40

Jeg går udfra at de dyre kartoffelpots er sunde at dyrke kartofler i. Men sorte spande fra de billige producenter ville jeg ikke bruge til grøntsager, som skal spises.
Jeg ved at man normalt forspirer sine kartofler, men er det nødvendigt, eller gør man det kun for et tidligere resultat? Kartoffelavleren kan jo ikke forspire og behandle hver eneste kartoffel med omhu.
Kan man lægge kartofler uden forspiring i kartoffelpots og sætte potterne i frostfrit rum allerede nu?
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. februar 2019 kl. 10.36

De billige er lavet af samme plast som de dyre , se koden i bunden , hvorfor starte en ny kartoffelpot tråd , der er flere gamle tråde som behandler emnet .........................

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. februar 2019 kl. 11.08

Mit spørgsmål går jo ud på om man kan lægge kartoflerne i spandene uden egentlig forspiring med grøn tilsynekomst af blade.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. februar 2019 kl. 13.02

Fandt følgende fra kartoffelinfo.dk :

"Hvis du forspirer kartoflerne inden døre, så kan de få flere ugers forspring i forhold til hvis de først skal til at udvikle spirer, når de er kommet i jorden"

Så det kan man altså godt, hvis man er tilfreds med at kartoflerne kommer noget senere.
Jeg har også læst et sted, at man kan skære kartoflerne over, og på denne måde spare lidt. Det kræver selvfølgelig, at der er mere end en spire på kartoflen.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. februar 2019 kl. 16.22

Tak for svaret. Har nogen lagt kartofler til spiring nu? Hvor længe tager det at forspire ved stuetemperatur 20 grader?
Kan læggekartofler der har fået frost men ikke tabt spirerne bruges? (Rent hypotetisk spørgsmål, fordi jeg stod op om natten for at lægge den dyrt indkøbte pose læggekartofler et frostfrit sted).
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. februar 2019 kl. 18.47

a) ork ja, det er længe siden. Faktisk er de også lagt i jord nu.
b) små 14 dage
c) et godt spørgsmål, meget frosne kartofler dur ikke. Men får de blot en lille snert frost kommer de fint (bare se på de man glemmer/overser at få op, når man graver kartofler op)

Nyt svar til emnet »Kartofler i pots og spande«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartofler i pots og spande

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider