Forum

Buksbom som rumdeler/Hegn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Raj, 24. marts 2019 kl. 23.53

jeg har tænkt mig at plante nogle buxus planter i stedet for mit sorte hegn som står mellem skuret og huset ( kan ses på billedet )

Jeg tænkte på at lave en plantekasse af træ i en højde af 40 cm som de skal være i. mit spørgsmål er så hvilken jord de skal sættes i. kan ikke rigtig få et ordentlig svar via nettet da der er mange forskellige. ang kassen så ville jeg også hører om der skal være mange dræn huller i bunden og om det ville være en god idé at lægge dug i kassen også.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Raj, 24. marts 2019 kl. 23.56

billedet kan ikke uploades da det er for stort.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2019 kl. 19.34

Jeg vil efter de sidste års buksbomdød ikke turde satse på buksbom som hæk!
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. marts 2019 kl. 22.26

M. Raj
Når du vil plante buskbom i en kasse, går jeg ikke ud fra der er tale om mange meter.
Det er rigtigt som Ingeborg skriver, at der er en sygdom som udrydder buskbom. For anlæg med lange buskbomhække eller store formklippede buskbom er det deprimerende angreb (selv har jeg en 11 m. formklippet buskbom hæk og vil blive trist, hvis den angribes).
På den anden side så angribes al vegetation uværgerligt. Heldigvis kommer ikke alle angreb i min generation eller rammer overalt :)
Så plant du din buskbom med mindre du ved, at der er buskbom sygdom i området.

En plantekasse laves bedst i egetræ. Så er du fri for plastikdug.
I bunden skal der være huller. Selv bore jeg vel 12- 15 stk. 20mm huller pr. m2.!
I bunden ligger jeg 5- 10 cm. lega og ovenpå et lag grene/kviste (ikke helt friske). Derpå jord. Den jord jeg har er ekstremt leret.
Derfor blander jeg den med grus og kompost.
Men buskbom er nøjsom. Så god havejord, der ikke kan formes som en klump ler, vil være tilstrækkelig.
Buskbom er meget hårdfør og reagere mere på overvanding end på tørke!
Buskbom må heller ikke klippes i en periode med strålene sol!
De skud der er 'inde bagved' og som har været skygget, vil visne.
Der er også meget forskel på såkaldte buskbom. Nogle vokser meget kraftigt mens andre meget langsomt (de kan anvendes til formklipning el. lav buskbom hæk).

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Raj, 25. marts 2019 kl. 22.54

det bliver en kasse på 2.7 meter med en højde og brede på ca 45 cm.... hvor stor afstand skal d2r være mellem dem. har tænkt mig at købe dem i potte 25 cm til 30 cm højde.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. marts 2019 kl. 6.34

Hvorfor ikke plante hækken direkte i jorden? Det vil spare dig for meget vanding og ærgrelser.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. marts 2019 kl. 21.04

Den fineste lille buksbomhæk, jeg kender, er "Sneglebakken" i Fredensborg Slotshaves "Marmorhave". Og den kræver klipning, selvom den nok er gammel- og klippet lille.

Og ellers findes de på kirkegårde, hvor de jo også skal klippes.
Mig minder lugten om- kirkegård.

Men hvorfor vil du have din hæk i kasser? Skal den kunne køres væk?

Buxbom kan lide tør jord med godt dræn, men det betyder jo ikke- at de dør på fed lerjord. Mine overlevede fint tørken sidste år. De laver ikke rodskud.

Er det fordi, du vil formere buxus? For så skal de jo i kasser, som årsskud. Det er jo en anden sag.

Mvh
Tine

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Raj, 26. marts 2019 kl. 21.21

min terrasse og indkørsel er lavet ud i et med herregårds sten.. . mellem huset og skuret er der overdækket med plads til en bil. mellem huset og skuret havde jeg tænkt mig at sætte kassen som så laver en skillevæg mellem indkørsel/carport og haven/terrassen. ville helst ikke til at hive sten op for at plante hækken da jeg år bange for at de andre sten op til blive meget løse med tiden.

Nyt svar til emnet »Buksbom som rumdeler/Hegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Buksbom som rumdeler/Hegn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider