Skrevet af: Mette Lund, 30. marts 2019 kl. 9.43
Jeg har et bed, der måler 1,2 gange 3 meter. Jeg overvejer at lave et "indianerbed". Jeg havde tænkt mig at så majs med ca 30 cm. mellem planterne, ærter der skal vokse op ad majsene i stedet for bønner og drueagurker eller evt. squash skal være bunddække. Jeg tænkte, at majsene, der er hovedafgrøden skulle have et forspring, inden jeg såede ærter og plantede forspirede agurker/squash ud. I min havebog anbefales det at så majs i dybe riller med plastikoverdækning, i stedet for at forspire ind eller i drivhus. Er der nogen der har erfaringer med sådan et bed? Jeg har ikke tidligere haft helt med majs, men hvis andre har haft gode erfaringer, er jeg parat til at prøve igen.
Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2019 kl. 10.48
Du skal starte med ærter da de er meget tidlige og skal dækkes til med trådnet eller lign, ellers spiser duerne dem , og ærter har den gode egenskab at de trækker kvælstof ned i jorden og dermed vil gøde majsene.............
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2019 kl. 11.01
Jeg havde fint held med majs sidste år:
madoghaveliv.dk/foerste-sukkermajs/
Du kan så dem på blivestedet når jordtemperaturen er 10C og vejrudsigten er stabil og til den lune side.
Jeg går også i overvejelser om at prøve indianerticket, så jeg er spændt på om nogen kommer med erfaringer. Du skal nok holde fra squash/græskar/agurker af sorter som kan finde på at klatre. Det bliver for tungt for majsen, tror jeg.
Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 30. marts 2019 kl. 15.45
Apropos dyrking af majs, så er Damnark på grænsen af dyrkningsområdet "Majsgrænsen" går lidt skråt gennem landet nordligere i Jylland, sydligere på Sjælland. Bor du syd for den, er alt fint, bor du nord for den, får du kun majs i varme somre. Jeg fik majs i 2018 ;) men det plejer ikke at lykkes mere end 2-3 år ud af 10. Min mormor i Næstved havde majs 9 år ud af 10 - Karna Maj ;)
Forkultivering hjælper. Det jhar jeg i hvert fald gode erfaringer med, men man skal huske at potte om i tide, da majs meget let går i stå og har sarte rødder.
Skrevet af: Mette Lund, 30. marts 2019 kl. 17.01
Jeg bor i Nordsjælland og der er en del majsmarker, der ser ud til at trives godt. Jeg har mulighed for at dække bedet over med plastik eller insektnet, til planterne bliver ca 40-50 cm. høje, måske hjælper det lidt? Jeg bør forholdvis tæt på havet, og her er tit 2-3 grader varmere end 20 km. længere ind i landet. Nu prøver jeg i år og hvis det mislykkes, så tror jeg ikke, at jeg gider at prøve igen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2019 kl. 17.49
I landbruget dyrker man i dag majs i hele landet. Det er ikke de samme sorter som de sukkermajs vi dyrker i køkkenhaven og de dyrkes normalt ikke til fuld modenhed (det gør sukkermajsen nu heller ikke).
Planteforædlerne har gjort meget for at rykke majs dyrkningsgrænse nordpå. Selvom sukkermajs sorterne nok er lidt bagefter, så tror jeg godt vi kan regne med at det er begyndt at smitte af og vi kan betragte majs som en noget mere sikker afgrøde end den var for 30 år siden.
Samtidig kan vi drage nytte af landbrugets erfaringer. Der ligger meget information åbent på nettet. Det er f.eks. sådan at jeg ved hvor varm jorden skal være før man kan så.
Jeg tror egentlig ikke man behøver at gøre andet end at være omhyggelig med at så på det rigtige tidspunkt og på en lun og solrig plads i haven.
Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2019 kl. 20.34
@Mette
Du skal enten forkultivere eller så mellem dybe riller med plast over. Plasten ligger på små jordvolde og giver ca. 10 cm fri højde i rillen til at majsplanten kan udvikle sig.
Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2019 kl. 23.30
Vi har haft indianerbed i mange år. Jeg er gået over til lave bønner, for stangbønnerne var for tunge for majsen.
Skrevet af: Mette Lund, 31. marts 2019 kl. 7.55
Lars, hvornår sår du bønnerne? Kan jeg mon ikke så ærter i stedet?
Skrevet af: K. Olesen, 31. marts 2019 kl. 8.23
Måske var det et forsøg værd -
at så en tidlig dækafgrøde - inden bønnerne -
fordi den kan skærme mod kulden i kolde frostnætter, så den ikke når helt ned til jorden.
F. eks.en tidlig vikkesort.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Indianerbed