Forum

Nu lover de frost! Hjælp

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2019 kl. 21.49

Og som alle andre dumm- øh optimistiske have-ejere, har jeg selvfølgelig ladet mig lokke til at købe noget, der ikke rigtigt bryder sig om frost.

Det drejer sig om 4 Kalachoë i potter, de er dog evakuret ind i vaskerummet, der er køligt, men ikke specielt lyst.

Så har jeg købt nogle tudseliljer, nogle lupiner (kulørte) og nogle akelejer (meget kulørte). De sidste skal udsås/plantes, når det er 5? grader...
De bebor pt de papæsker, de er købt i. De er så også flyttet ud i vaskerummet.

Men PIIV! Frost og sne- nu?!

DE 4 K- er klarer sig nu nok, men skal jeg evt sætte de andre i krukker indendørs? Meningen var, de skulle ud i jorden og bo..?

Mvh
Tine- ja ja, så kan jeg lære at huske det med vejret. En uge gør intet forår! ;-)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2019 kl. 22.42

Vi er i starten af april - der er ikke ret meget, der skal ud i haven nu.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2019 kl. 22.50

Nej, det ved jeg nok. Men man tror jo det ikke lige, når der står i metermål af planter foran Netto, ikke? Og det har været næsten sommervarmt.

Mit spørgsmål var så også: Kan jeg redde, det købte? Evt komme det i krukker? De kan stå inde, men ikke specielt lyst. Men dog ved temperatur over frostgrader,

Mvh
Tine- ellers er det bare ærgerligt.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2019 kl. 22.56

Det er derfor man har en betegnelse for brat omskiftelig vejr " Aprilsvejr" det går fra sommeragtigt til vinterligt , på ganske kort tid , og planteskolerne og gartnerierne har gyldne tider her i april , folk køber masse af planter som nattefrosten tager ..............

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2019 kl. 23.24

Jeg planter ALDRIG sommerblomster ud før efter pinse. De fleste af de planter der lokkes med allerede nu er avlet i f.eks. Holland og der er de altid 2-3 uger foran Danmark rent vejrmæssigt set. Det eneste jeg har ladt mig friste af er stedmoderblomster og de kan tåle lidt frost.
Ellers har jeg for at snyde mosegrisene lagt alle mine blomsterløg i spande og de er klare til at springe ud om 8 dage. At plante i spande har den fordel at de kan flyttes, nydes og gemmes væk igen efter afblomstring. Jeg havde for et par år siden brugt mange penge på farvemæssigt afstemte tulipaner...... til glæde for løgavleren og mosegrisene. Man lærer hele tiden!
Ingeborg

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. april 2019 kl. 0.29

Nu et begrebet aldrig før pinse noget elastikagtigt da pinsen kan falde meget tidligt i maj og sent i juni........

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2019 kl. 0.33

Det har du da ret i, men først i juni er da også fint for udplantning af sommerblomster? Elastikken kan vist max være 30 dage :-)
Ingeborg
.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2019 kl. 8.39

Når man er så gammel som jeg, og fra 1940, var pinsen ensbetydende med skift til korte strømper og årets første spejderlejr. Pinse spadseretur med nyt pinseskrud i skoven og frokost i skovens restaurant. I midten af halvtredserne var der musik og udendørs svingom i skoven. (Marieskoven og Wassersleben i Flensborg) . Skovbunden var dækket af anemoner og skovmærker. Jeg ved ikke om traditionerne også var sådanne andre steder?
Ingeborg

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 9. april 2019 kl. 15.36

Til Tine: sarte planter kan beskyttes mod få graders frost ved hjælp af et tyndt lag avis eller fiberdug

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Thika Dolas, 11. april 2019 kl. 13.42

Slettet af administrator 11. april 2019 kl. 14.04.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2019 kl. 20.50

Jeg har nu gode erfaringer med stedmoderblomster og violer i krukker. De klarer frosten fint. Det samme gør tulipaner, indtil georginerne kommer i krukkerne.

Nyt svar til emnet »Nu lover de frost! Hjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nu lover de frost! Hjælp

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider