Forum

Figen stiklinge

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alexandra Walling, 12. april 2019 kl. 21.25

Jeg har for en uge siden lavet en del stiklinge af mit figen træ.
Der er allerede begyndt at vokse blade frem og de små 5 mm figner er vokset til ca det dobbelte.

Skal jeg fjerne fignerne?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2019 kl. 21.48

Det er der nok delte meninger om og nogle vil mene at de tager kraften fra stiklingerne, men jeg lader dem sidde og har erfaret at de som regel smider frugterne hvis de skal bruge energien. Dem jeg lavede sidste år satte senere frugter, som jeg så lader sidde, men de vil nok give mindre vækst.

Jeg har snakket med en som laver dem med underarme og har piller man frugterne af, men planter kommer hurtigere, men er meget spinkle.. Så jeg tror ikke at det betyder noget af de sidder der.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexandra Walling, 12. april 2019 kl. 22.56

Tak for hurtigt svar.

Hvad er en stikling “med underarm”?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2019 kl. 23.17

Det er noget body builder bruger, nej spøg til side, der skulle stå underarme. Jeg har i øvrigt set en smart måden og lave det på, nemlig vha en varmeplade til terrariedyr, en stor og gennemsigtig kasse og så bare lidt kunstlys.
Det hele koster Ca 2 til 300 kr og så kan du lave mange stiklinger og i sær rododendron og magnolie er godt på underarme. Figner kan du også lave i vand, lidt ligesom Pil. Men det er ikke lykkedes for mig.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2019 kl. 23.18

Underarme,... Øv nu gjorte jeg det sgu igen.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2019 kl. 23.19

Undervarme men det er stavekontrollen, der genere mig.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2019 kl. 23.20

Det er noget body builder bruger, nej spøg til side, der skulle stå undervarme. Jeg har i øvrigt set en smart måden og lave det på, nemlig vha en varmeplade til terrariedyr, en stor og gennemsigtig kasse og så bare lidt kunstlys.
Det hele koster Ca 2 til 300 kr og så kan du lave mange stiklinger og i sær rododendron og magnolie er godt på underarme. Figner kan du også lave i vand, lidt ligesom Pil. Men det er ikke lykkedes for mig.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexandra Walling, 13. april 2019 kl. 8.11

Ok “underarme” giver mening nu :)

Jeg vil straks stille nogle grene i vand og se om det kan lykkedes, inden jeg kaster mig over underværker......undergrave......undervarme 🥴 3. gang er lykkens gang når det gælder stavekontrol 😅

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. april 2019 kl. 8.36

Der er forskel på vandrødder og jordrødder.
Har grene først fået rødder i vand, har de svært ved at komme i gang når de plantes i jord, og spildprocenten er stor.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2019 kl. 18.15

Fjern al frugt, indtil planten er i god vækst!
Fignerne kan kun bruge energi fra planten, hvis de bliver siddende - de kan ikke tilføre noget positivt.

Nyt svar til emnet »Figen stiklinge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Figen stiklinge

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider